fbpx
פוליטיקה, חברה, תרבות וזהות בישראל

כמעט בחירות: יהודים חוששים, יהודים חוגגים

 

ישראלים לא צריכים לומר לאמריקאים איך להצביע. אמריקאים לא צריכים לומר לישראלים איך לחשוב על המועמדים האמריקאים לנשיאות. ישראלים לא צריכים להיות ביקורתיים כלפי אמריקאים שמצביעים למועמד שהם – הישראלים – סבורים שהוא הפחות מתאים. אמריקאים לא צריכים להניח שישראלים הם לא מוסריים או טיפשים משום שהם מעדיפים מועמד אמריקאי מסוים.

רוב היהודים בארה”ב יצביעו לקמלה האריס בבחירות לנשיאות ארה״ב בשבוע הבא. יש להם סיבות טובות לעשות כך. רוב היהודים הישראלים יחגגו ניצחון של דונלד טראמפ בשבוע הבא. גם להם יש סיבות טובות לעשות כך. כל ארבע שנים שתי קהילות של יהודים – שתי הקהילות החשובות ביותר, הגדולות ביותר, התוססות ביותר – נדהמות לגלות מחדש את האמת הפשוטה: יש להן סנטימנטים שונים, יש להן סדרי עדיפויות שונים, הן עושות בחירות שונות.

הזיכרון נוטה לבגוד בנו, אך הישראלים רצו את בוש ולא את קרי (2004), את מקקיין ולא את אובמה (2008), את רומני ולא את אובמה (2012), את טראמפ ולא את קלינטון (2016), את טראמפ ולא את ביידן (2020). באותן מערכות בחירות, רוב היהודים בארה”ב הצביעו לקרי, לאובמה, לקלינטון ולביידן. והנה אנחנו שוב באותו מצב. ישראלים מתלוננים על אמריקאים שלא מתכוונים להצביע כפי שהישראלים היו רוצים – ואמריקאים מתלוננים על העדפה בלתי סבירה בעיניהם של הישראלים. לשני הצדדים יש סיבה טובה לתהות על הצד השני; שני הצדדים מפספסים את העיקר. גאוגרפיה אינה רק תיאור של המקום שבו אדם חי, היא גם מגדירה את מה אדם זקוק לו ואת מה הוא מעדיף. ממקום כמו שיקגו, האריס לא נראית כאיום מטריד מספיק על ישראל כדי להצדיק הצבעה לטראמפ. מכפר סבא, טראמפ לא נראה כאיום מטריד מספיק על אמריקה כדי להצדיק סיכון לישראל.

האזינו לטרילוגיית הבחירות באמריקה

פרק 1: העם נגד האליטות, 1824

הנה האיום. הנה הסיכון. ישראלים – אם הם כנים – יכולים להעדיף ניצחון של טראמפ מבלי להכחיש את חסרונותיו הרבים של המועמד הזה, כולל האפשרות שנשיאותו עלולה לסכן מוסדות וערכים דמוקרטיים. יהודים אמריקאים – אם הם כנים – יכולים להצביע להאריס ובמקביל להכיר בכך שעמדתה פחות נוחה לישראל.

למה טראמפ הוא הבחירה הלא נכונה בעיני רבים מהיהודים האמריקאים קל להבין: הם מזדעזעים מהדרך שבה הוא מדבר על מהגרים, הם חושדים באלה מתומכיו שמשמיעים אמירות שיש בהם נימות אנטישמיות, הם חשים לא נוח עם ההעצמה הגוברת של קהילות דתיות ארכי-שמרניות.

למה האריס היא הבחירה הלא נכונה בעיני רבים מהיהודים בישראל קל להבין: הם רואים את ההתלבטות שלה מה להשיב כאשר היא נשאלת על ישראל וחמאס, הם עדים לקריאותיה החוזרות ונשנות להפסקת אש, כשמה שישראל זקוקה לו הוא רשיון לנצח במלחמה, הם חשדנים כלפי תרבות ה״ווק״ של רבים מחברי מפלגתה והשלכותיה על מדינה שצריכה להילחם על חייה.

טבעי שחלק מהיהודים האמריקאים ירגישו, שקשה להם להרגיש קרובים למדינה, שבה יש תמיכה משמעותית בדמות כמו טראמפ. אפשר להמליץ להם להתגבר על הקושי. הישראלים לא בהכרח עיוורים לסיבות שבגינן רבים באמריקה רואים בטראמפ איום וחוששים משובו. ולמה הישראלים הללו יחגגו את שובו של טראמפ? כי הפוליטיקה היא אומנות האפשרי, והמשקיף החכם חייב לבחור בין שתי אפשריות, שלעיתים קרובות שתיהן לא ממש טובות. לא טראמפ ולא האריס הם מועמדים מושלמים. שניהם אינם לינקולן או רוזוולט (שני הרוזוולטים). ועדיין, אחד מהם חייב להיות נשיא. רוב הישראלים בוחרים בלא-מושלם שהם מכירים. הם בוחרים בלא-מושלם שנטה להיות לצידם.

טבעי שלחלק מהיהודים בישראל קשה להאמין שיהודי יכול להרגיש קרוב לישראל ועדיין לבחור בהאריס על פני טראמפ. גם להם אפשר להמליץ להתגבר על הקושי. יהודים אמריקאים לא בהכרח עיוורים לסיבות שבגינן רבים בישראל חשדניים כלפי האריס וחוששים מבחירה בה. אז למה האמריקאים האלה יחגגו את ניצחונה? כי הפוליטיקה היא אומנות האפשרי, והבוחר החכם חייב לבחור בין שתי אפשריות, שלעיתים קרובות שתיהן לא ממש טובות. לא טראמפ ולא האריס הם מועמדים מושלמים. שניהם אינם לינקולן או רוזוולט (שני הרוזוולטים). ועדיין, אחד מהם חייב להיות נשיא. רוב היהודים בארה”ב בוחרים במועמדת שמייצגת את הרוב הגדול של הדברים שבהם הם מאמינים, גם אם לא את כולם.

אמריקאים מצביעים לשתי מפלגות ובכל זאת הם בני ובנות אומה אחת. ישראלים מצביעים לעשרות מפלגות ובכל זאת הם בני ובנות אומה אחת. ליהודים – בארה”ב ובישראל – יש העדפות פוליטיות שונות ובכל זאת הם עם אחד. ישראלים צריכים לזכור את העובדה הזו, אם וכאשר יראו יהודים אמריקאים חוגגים את ניצחונה של האריס כאשר אחיהם בישראל חוששים. יהודים אמריקאים צריכים לזכור את העובדה הזו, אם וכאשר יראו יהודים ישראלים חוגגים את ניצחונו של טראמפ כשאחיהם בארה״ב חוששים.

מאמר זה מתפרסם השבוע במקביל גם בעיתון היהודי-אמריקאי Jewish Journal

, , , , , ,