fbpx


5.2/105.13/10

19%29.4%22.7%25.6%

ברכות, זכיתם במדליה. האם זה אומר שאתם יהודים?

האולימפיאדה היא אירוע משונה. מצד אחד, גלובלי, בינלאומי, חוצה גבולות ושבטים, מרוחק מפלגנות ופוליטיקה. אלג׳יראי שמסרב להתמודד עם ישראלי, יפסיד בקרב. מדינה שתסרב לארח ספורטאים של מדינה אחרת, לא תוכל לארח את האולימפיאדה. מצד שני, זה אירוע מאוד שבטי. לכל מדינה מדליות, לכל מדינה הגאווה שלה, ההמנון שלה, הדגל המתנופף שלה, התלבושת הלאומית על הפודיום. זהו איננו אירוע של השטחת זהויות ועולם של ״אימג׳ן״ בנוסח ג׳ון לנון, בלי מדינות ובלי גבולות. זהו אירוע של הבלטת זהויות, והתעקשות על היכולת של שבטים שונים לקיים אירוע משותף, שיש בו גם אלמנט של מתח ותחרות. בין בני אדם – ובין קבוצות של בני אדם.

האם יש לכם אמון באיילת שקד? במרב מיכאלי? ביפעת שאשא ביטון? בואו ודרגו את הבכירות והשרות

גם ישראל שלחה את נציגיה לאולימפיאדה. הם ישראלים, הנושאים את דגל ישראל. הם נציגיה של מדינת הלאום של העם היהודי. רובם גם יהודים לפי כל קריטריון. אבל לא כולם. יש המייצגים את מדינת ישראל, מדינת הלאום של העם היהודי, שאינם יהודים לפי כל קריטריון. חלקם – פשוט אינם יהודים. הם ישראלים לכל דבר, אבל בנים ובנות לשבט דתי/אתני/לאומי אחר (מחקו את המיותר בעיניכם). חלקם – מקרה קצת יותר מורכב. הם יהודים לפי קריטריון אחד, ולא לפי אחר. או שמרגישים יהודים, אבל לא מוכרים על ידי כולם כיהודים. היו מדליסטים ישראלים כאלה. מי שבאו לארץ, הם או הוריהם, כזכאי חוק השבות. מי שראו בעצמם יהודים לכל דבר ועניין. אבל בישראל הם לא נחשבו ליהודים עד הסוף. לא בעיני כולם. לא בעיני כל המוסדות.

בשאלון מיהו יהודי שאנחנו מקיימים כעת, הצבנו מקרה אחד של ספורטאית, לשיפוט הציבור. כינינו אותה ״מרים״ ולא נתנו עליה הרבה פרטים, רק את אלה: ״אתלטית ממוצא בוסני, גדלה בישראל,השיגה מדלית זהב באולימפיאדה,רוצה שיכירו בה כיהודייה (בלי גיור)״. מה אנחנו יודעים? היא גרה כאן, היא מייצגת אותנו, ולא סתם מייצגת, אלא בכבוד. וגם, היא רוצה להיחשב כיהודייה. כלומר, רוצה להיות חלק מהשבט. מה איננו יודעים? מי היו הוריה, האם יש יהודים מבין סביה וסבתותיה, מדוע אינה רוצה להתגייר, למה באה לארץ. אם כל אלה נתונים חשובים בעיניכם, אפשר להבין למה יהיה לכם קשה להכריע האם ״מרים״ יהודייה או לא. אם מה שחשוב לכם אלה דווקא הדברים הידועים, כנראה שתוכלו להכריע ביתר קלות.

כשליש מבין המשיבים לסקר שלנו אומרים שבעיניהם מרים יהודייה (החישוב נעשה מקרוב לאלפיים המשיבים הראשונים. צוות אתר המדד, בפיקוחו המקצועי של פרופ׳ קמיל פוקס, ממשיך לעבד נתונים מתוך הסקר כל הזמן). מי בשליש? די קל לזהות. מרים יהודייה בעיני רובו של מגזר ישראלי אחד, ואיננה יהודייה בעיני רוב החברים בכל המגזרים האחרים. כמה מונה המגזר שרובו סבור שהיא יהודייה? בערך שליש מהחברה היהודית בישראל. כמובן, זה לא שכל המוגדרים (הגדרה עצמית) ״חילונים לחלוטין״ סבורים שמרים יהודייה. אבל רובם כן. ובמגזרים האחרים, רובם לא.

הנה, הגרף לפניכם: במגזר היהודי הכי גדול, החילונים לחלוטין, קצת יותר מחצית המשיבים מחשיבים את מרים ליהודייה. במגזר השני הכי גדול, החילונים הקצת מסורתיים (כחמישית מהיהודים), כשליש מחשיבים אותה ליהודייה.

עכשיו נשאל: האם הם מחשיבים אותה ליהודייה בגלל המדליה, או בגלל שהיא מתגוררת בישראל ורוצה שיחשיבו אותה ליהודייה? לא שאלנו, אבל אפשר למצוא רמזים לתשובה באמצעות שאלות אחרות ששאלנו. לדוגמה, שאלה שעסקנו בה בהרחבה לפני שבועיים, בהקשר לדמות אחרת מהשאלון: בטי, שבאה לארץ בעקבות אהבה והתגייסה לצה״ל. בעצם, מקרה דומה למדי, אבל לא זהה.  בטי היא מישהי שבאה מרחוק, התיישבה כאן, קשרה את גורלה עם ישראל. מרים גדלה כאן. אבל שתיהן משרתות את המדינה – אחת כלובשת בגדי חאקי, אחת כלובשת בגדי ספורט.

יש קצת יותר משיבים שמחשיבים את בטי ליהודייה ממשיבים שמחשיבים את מרים ליהודייה. אולי בגלל ששירות בצה״ל נחשב יותר מהשתתפות באולימפיאדה. אולי בגלל שלבטי יש בן זוג ישראלי (אולי גם למרים יש, אבל אנחנו לא יודעים). כך או כך, הגרף של בטי, לפי רמת מסורתיות, מחילונים לחלוטין ועד לחרדים, דומה מאוד לגרף של מרים. אותן קבוצות נוטות להחשיב אותה ליהודייה, אותן קבוצות נוטות לא להחשיב אותה ליהודייה. וגם שיעור המשיבים בכל קטגוריה די דומה.

כדי לחפש עוד קצת רמזים לסוג השיקולים שמנחים את מי שמגדירים את מרים כיהודייה, או כלא יהודייה, הצצנו בנתונים שהצטברו על עוד שתי שאלות. אלה, כאמור, עדיין נתוני ביניים. אנחנו צוברים עוד ועוד שאלונים, ועוד ועוד נתונים, ומקווים להגיע לדיוק מיטבי ולהבנה מיטבית של עמדות הציבור. אבל בינתיים – רמזים. אז בדקנו את שתי השאלות הבאות:

האחת: האם אתם כן או לא מסכימים עם הקביעה ״בעיני, מי ששירתו בצה״ל ומגדירים את עצמם יהודים, הם יהודים (גם אם אין להם הורה יהודי ולא עברו גיור)״. רוב גדול של החילונים לחלוטין מסכימים עם הקביעה הזאת, וגם כמחצית החילונים הקצת מסורתיים (אלה פלוס אלה הם כמחצית מהיהודים, מה שאומר שרוב קטן של היהודים מסכימים עם הקביעה הזאת).

השנייה: האם בעיניכם כל מי שמגדירים את עצמם יהודים הם יהודים? כלומר, האם יהודיות היא בעיקרה שאלה של הגדרה עצמית? כמו במקרה של מרים המדליסטית, גם בשאלה הזאת החילונים לחלוטין הם קטגוריה לעצמם – הם היחידים שרובם סבורים שאכן, כל מי שמגדירים את עצמם כיהודים הם יהודים, ואין שום קריטריון אחר.

מה זה אומר? שיכול להיות שמדי צה״ל משפיעים על תודעתנו. ושיכול להיות שמדליה משפיעה על תודעתנו (ואגב, אם הייתה מתחרה בכבוד, בלי לזכות מדליה, לא מגיע לה שנדבר עליה?). אבל ייתכן שמה שמכריע זו בעיקר התחושה שיהודיות היא כן – או לא – עניין של בחירה אישית והגדרה עצמית. מי שחושב שכן, יראה גם בבטי וגם במרים יהודיות. מי שחושב שלא, יצטרך להתלבט עוד קצת.

להצטרפות למיזם מיהו יהודי

, , , , , ,