fbpx

מיהו יהודי? בואו ננסה קודם ״מהי יהדות״?

אנחנו בעיצומו של סקר רחב ממדים, משוכלל למדי, בניסיון להבין מי בעיניכם ״יהודי״, מי בעיניכן ״יהודיה״. מאות רבות כבר השיבו לסקר, ועוד מאות רבות, כך אנחנו מקווים, עוד ישיבו עליו. קודם כל, משום שזה סקר שמעניין להשיב עליו. הוא מחייב את המשיבים לחשוב. אם הם יהודים, ורוב המשיבים הם יהודים, הוא מחייב אותם לתת דין וחשבון, לעצמם, על מהותה של זהותם. אם הם לא יהודים, הוא מחייב אותם להסביר לעצמם במה נבדלים היהודים מהם. מה המאפיין המפריד. מה המאפיין הקובע.

יש לכם אמון בבנט כראש ממשלה? בלפיד כשר חוץ? בליברמן כשר אוצר? בואו והשיבו לסקר המדד

במסגרת הסקר אנחנו שואלים לא מעט על הגדרת ה״יהודים״ אבל אי אפשר לחמוק גם משאלה רחבה יותר, הגדרת ה״יהדות״. שהרי, היהודים הם מי שמזוהים עם היהדות. לכן – אמרו לנו מהי יהדות, ואולי נוכל לומר לכם מיהם היהודים (האמנם נוכל? גם זה מתברר לאיטו במסגרת הסקר). רק בעיה אחת יש עם זה. הגדרת היהדות לא הרבה יותר פשוטה מהגדרת היהודים. כך שלא בטוח אם הוספת הסעיף הזה מסייעת לנו או מסבכת אותנו. פרופ׳ קמיל פוקס, שמשמש כאיש הסטטיסטיקה המוביל של הפרוייקט, כבר קיבל לידיו מאות ראשונות של שאלונים כדי לנתח אותם. אבל בינתיים, מה שיש לנו להראות אלה מספרים גולמיים. לא משוקללים. כלומר – הם לא מייצגים את החברה הישראלית, הם מייצגים את מה שיש לנו ממי שהשיבו עד כה לסקר, בלי התחשבות במגזרים ובעמדות.

אבל יש לנו עוד: יש לנו סקרים קודמים, שלנו ושל אחרים. בחרנו להשוות ארבעה. הצבנו את המספרים של הסקר הנוכחי, החלקי והזמני (עד שנשקלל אותו ואז נוכל להשוות שוב, וביתר דיוק). לצידם הצבנו מספרים מעוד שלושה סקרים. אחד מ-2018 של יהודי ישראל (סקר יהדות ישראלית של המכון למדיניות העם היהודי). אחד מ-2015 של מכון פיו, גם הוא של יהודי ישראל. אחד של מכון פיו מ-2013, של יהודי אמריקה. השאלה דומה: מהו המרכיב העיקרי של יהדות. האם היא בעיקר ״דת״ או ״מוצא״ או ״תרבות״. אבל שימו לב. השאלה דומה, האפשרויות לתשובה לא לגמרי דומות. בסקר שלנו יש חמש קטגוריות. אבל צריך לבחור אחת. בסקר של 2018 היו ארבע, אבל היה אפשר לבחור שתי עדיפויות. בסקרים של פיו יש שלוש, אבל אפשר לערבב (כלומר, לבחור בשילוב של שתיים מתוך שלוש האופציות). הגרף משקף את ההבדלים האלה.

לדוגמה: הסקר שלנו הוא היחיד שמציע שהמרכיב העיקרי של היהדות הוא ״ערכים״. נכון לעכשיו, כ-12% בחרו באופציה הזאת. האם זה הרבה? האם זה מעט? במקרה הזה, אין למה להשוות. אף סקר קודם לא הציע ״ערכים״ כאופציה. אנחנו בחרנו להציע. מסתבר שיש להצעה קונים. לא המונים, אבל יש.

שימו לב לעוד הבדל בולט: האם היהדות היא בעיקר ״דת״? כרגע, שיעור האומרים כך בסקר שלנו נמוך יחסית לסקר של ״יהדות ישראלית״. האם זה משום שבשלוש-ארבע שנים חל שינוי בתפיסת הישראלים את יהודיותם, או שאולי עוד לא השיבו לסקר שלנו מספיק דתיים וחרדים, שהם אלה שמדגישים את דת, או שאולי תוספת הקטגוריה (ערכים) לקחה תומכים בעיקר מהקטגוריה של ״דת״. שימו לב שבסקקר של פיו בישראל היו הרבה פחות בוחרים ב״דת״ מאשר בסקר של ״יהדות ישראלית״. די ברור למה. כי הרבה מהמשיבים של פיו העדיפו קטגוריה משולבת. חברו בסקר של פיו את ״דת״, ״דת ומוצא״ ו״הכל ביחד״ ותקבלו את מה שקיבלתם לדת בלבד בסקר ״יהדות ישראלית״ (קצת יותר מארבעים אחוזים).

בסקר הנוכחי החלטנו לא לאפשר ערבוב של קטגוריות. כמה מהמשיבים התלוננו על ההחלטה הזאת. התלוננו בצדק – זה החלטה שמקשה מאוד להשיב על השאלה, כי הרבה מאוד יהודים ולא יהודים סבורים שהיהדות לא בנויה רק ממרכיב אחד אלא מכמה מרכיבים. למה אנחנו בכל זאת רוצים רק אחד (את ה״עיקרי״)? כי כאשר מאפשרים לבחור יותר מאחד, חלק ניכר מהמשיבים בורחים לאופציה היותר-קלה הזאת, ואומרים ״גם וגם״, ובעצם לא מאפשרים לנו להבין לעומק מהו בעיניהם הגרעין החשוב ביותר. תאמרו: יש יותר מגרעין אחד כזה. אולי, ובכל זאת אנחנו מבקשים שתבחרו אחד. גם לי זה היה קשה מאוד – אבל בסוף הכרעתי. ואם אני יכול, כל אחת יכולה. אז בואו (לחצו על הכפתור) והכריעו גם אתם.

, , , , , , , , ,

28/03/2024האתגר ההיסטורי שהמלחמה מציבה בפני פרשני ההלכה מיכה גודמן, אפרת שפירא רוזנברג, מפלגת המחשבות
הקיפאון במו"מ עלול להוביל להתלקחות בלבנון עמוס הראל, הארץ
הראיון עם דונלד טראמפ אריאל כהנא, עומר לחמנוביץ׳, ישראל היום
במקום ניצחון מוחלט: ניצחון יחסי וסביר גיורא איילנד, Ynet
לא באנו לפתור את בעיית הגיוס - באנו לריב עפר שלח, N12
האתגר הוא לשחרר את הדור החרדי הבא מחומות הגטו נחום ברנע, Ynet
חוק הגיוס שמביאה הממשלה הוא הרסני למדינה איילת שקד, N12
המצב בדעת הקהל הפלסטינית: מייאש אך מפכח מיכאל מילשטיין, Ynet
האם בקרוב נגלה שאנחנו (לא) לבדנו? שמואל רוזנר, הקיפוד והשועל
האם ישראל על סף מלחמת אזרחים? שאול אריאלי, הארץ








מפלגה מושבים בכנסת סקר אחרון
(2024-03-22)
ממוצע המדד
המחנה הממלכתי 12 35 34.6
הליכוד 32 17 19.3
יש עתיד 24 12 12.1
ש״ס 11 10 9.9
ישראל ביתנו 6 10 9.8
עוצמה יהודית 6 10 9.1
יהדות התורה 7 6 6.8
תקווה חדשה 0 5.1
רע״מ 5 5 4.7
מרצ 0 5 4.5
חדש תע״ל 5 5 4.3
הציונות הדתית 8 5 2.4
בל״ד 0 0 0.3
עבודה 4 0 0

הקליקו על הטורים כדי לארגן את הנתונים לפי סדר