fbpx

האם שיניתם השנה את דעתכם על ג׳ו ביידן?

מכון הסקרים גאלופ מציב את אחוזי התמיכה בנשיא ג׳ו ביידן על 40%. הגרף כמעט שטוח. מאז שנבחר, כמעט אינו עולה וכמעט אינו יורד. כמה נקודות לכאן או לכאן, ואז בחזרה. בסיכום המשוקלל של כלל הסקרים, באתר 538, ביידן על קצת יותר מ-42%. הוא ירד כבר עד 38%. הוא חזר בחזרה לקצת יותר מ-40%. זה מצבו כמעט כל שנת 2022. הסקרים האחרונים נתנו לו 41, 47, 43, 44, 43, 46, 43, 44, 42. לקצת יותר ממחצית מהאמריקאים, ממוצע ריל קליר פוליטיקס על 51.6%, דעה שלילית על ביידן כנשיא. ואם אתם תוהים מה מצבו של דונלד טראמפ: חיובי, 36.8%, שלילי, 57.1%.

האם ג׳ו ביידן טוב לישראל? בואו לתת לו ציון, וגם לפוטין, שי, זלנסקי ושאר מנהיגי העולם

איך היית מגדיר את מצבה של החברה הישראלית היום, מפוצלת או מאוחדת? בואו להשיב

מה מצבו של הנשיא האמריקאי בישראל? יש לנו עניין בשאלה הזאת, משום שנשיא ארה״ב אינו סתם עוד מנהיג עולמי. הוא המנהיג את המעצמה שישראל זקוקה לתמיכתה יותר מכל. הוא המנהיג של הידידה הגדולה, גם אם יש מדי פעם חילוקי דעות. באופן מסורתי, לישראלים יש דעה טובה על האמריקאים, ועל המנהיגים שלהם, הרבה יותר מאשר לתושבי מדינות אחרות בעולם. אבל המסורת הזאת קצת מקרטעת בשני העשורים האחרונים. אלה עשורים שבהם גם ישראלים החלו להביט בנשיאים האמריקאים דרך משקפיים פוליטיות-מפלגתיות. בעיקר הנשיא ברק אובמה, שישראלים רבים הסתייגו ממנו, בנשיא דונלד טראמפ, שישראלים אחרים הסתייגו ממנו, ועכשיו שוב – במקרה של ביידן.

ביידן לא מתעמת עם ישראל ועם הנהגתה, כפי שעשה הנשיא אובמה. ביידן לא עושה צעדים דרמטיים שמתאימים לישראל, כפי שעשה הנשיא טראמפ. באופן כללי, הגזרה האמריקאית יחסית שקטה. כך ביידן התכוון שתהיה כאשר נכנס לתפקיד. הוא לא רעה סיבה לבזבז אנרגיה ועצבים על קטטות מיותרות עם ישראל, וגם לא זיהה הזדמנויות לפריצת דרך או למהלכים דרמטיים. אם תהיה – יקפוץ על המציאה. אבל יש לו דאגות חשובות יותר.

העובדה שהשיח עם האמריקאים בסך הכל מנומס ושקט לא מורידה מחשיבותו. לא בעיני הממשלה (סיבה טובה לבנימין נתניהו למנוע משותפיו העתידיים מהלכים שירתיחו את הזירה), וגם לא בעיני הישראלים המביטים לאמריקה בתקווה או בדאגה. מה דעתם של הישראלים על ביידן? את זה אנחנו מנסים לברר בעזרתכם, במסגרת שאלון סיכון השנה של המדד עם התוכנית העולם היום של מואב ורדי. מאות רבות של משיבות ומשיבים כבר ענו עליו (תודה!). את הממצאים נציג בשבועות הבאים במסגרת התוכנית, אבל יש ממצאים שלא מתאימים לטלוויזיה, שמצריכים תיאור קצת יותר פרטני. אחד מהם נוגע לביידן.

אנחנו שואלים על ביידן שתי שאלות: עד כמה הוא טוב לאמריקה – המדינה שהוא הנשיא שלה – ועד כמה הוא טוב לישראל – המדינה שמעניינת אותנו, הישראלים. שאלנו אותן בדיוק באותו נוסח שבו השתמשנו גם בשנה שעברה, כדי שנוכל להשוות את מה שאתם אומרים היום למה שאמרתם לפני שנה. אבל הנה עוד קומה של בדיקה: מכיוון שיש לא מעט משיבות ומשיבים שהשיבו גם בשנה שעברה וגם השנה, אנחנו יכולים להשוות לא רק ממוצעים, אלא גם תשובות פרטניות של מי שלא שינו או כן שינו את דעתם. כלומר – מה אמר משה ב-2021 על ביידן, לעומת מה שאומר משה היום. מה אמרה נחמה על ביידן לפני שנה, לעומת מה שאומרת נחמה היום. שימו לב: זה לא הציון הכללי לביידן: זה מראה תזוזות פרטניות של בני אדם שהשיבו פעמיים. כמה מהם נשארו באותה עמדה, כמה מהם זזו לכיוון חיובי (לטובת ביידן), וכמה לכיוון שלילי (לרעת ביידן).

נציג את הטבלה של ביידן וישראל. השאלה היא: איך הייתם מגדירים את השנה השנייה של ג׳ו ביידן כנשיא ארה״ב? והתשובות האפשריות: הוא נשיא מצויין לישראל, הוא נשיא טוב לישראל, הוא נשיא בינוני לישראל, הוא נשיא לא כ״כ טוב לישראל, הוא נשיא גרוע לישראל. הסימנים בטבלה הם כך: מה שתכלת, אלה מי שלא שינו את דעתם משנת 2021 לשנת 2022. לדוגמה: 62% ממי שאמרו ״הוא נשיא טוב לישראל״ ב-2021 אומרים כך גם ב-2022. מה זה אומר? שיש גם מי ששינו את דעתם. למה הם שינו את דעתם? את זה קשה יותר לדעת. חלקם שינו משום שבשנת 2022 היה נדמה להם שביידן היה פחות טוב לישראל. חלקם שינו כי המצברוח שלהם השתנה ביום שבו מילאו את השאלות השנה לעומת השנה שעברה. כך או כך, אם נישאר באותה שורה: 17% ממי שאמרו ״טוב לישראל״ בשנת 2021, אמרו ״מצויין לישראל״ בשנת 2022. אלה שינו את דעתם על ביידן לטובה (צבענו בכחול). אבל יש גם 17% שאמרו ״טוב״ בשנה שעברה ואומרים ״בינוני״ השנה. זה שינוי לרעה כמובן (צבענו באדום). ויש אפילו מי ששינו מ״בינוני״ ל״לא כל כך טוב״, שזה שינוי של שתי דרגות. אבל שימו לב שיש רק מעטים כאלה (3%).

מה מצטייר מהטבלה הזאת? מצטיירת דמותו של נשיא שמעמדו בעיני הישראלים לא השתנה באופן משמעותי מהשנה שעברה להשנה. מי שדירגו אותו נמוך או גבוה בשנה שעברה, ממשיכים לדרג אותו באותה סביבה גם השנה. רק מעטים שינו את דעתם ביותר מדרגה אחת מתוך חמש. לדוגמה, 5% ממי שאמרו ״מצויין״ לפני שנה אומרים ״בינוני״ השנה. וקצת יותר מרשים: 9% ממי שאמרו ״בינוני״ לפני שנה אומרים ״מצויין״ השנה. אבל, כאמור, הסך הכל לא מלמד על שינוי גדול, וזה בגלל שהעמדות של ישראלים על ביידן לא נגזרות מהשאלה מיהו ביידן ומה מעשיו, אלא מהשאלה מי הישראלים ומה עמדותיהם.

במילים אחרות, כל עוד לא קורה משהו חריג, כמו העברת שגרירות לירושלים, או עימות חריף סביב איראן, לישראלים יש דעה על הנשיא האמריקאי שנגזרת מהמיקום שלהם על המפה הפוליטית. כשמדובר בנשיא דמוקרטי, רק ישראלים מהימין אומרים לפעמים שהוא ״גרוע״ וכמעט רק ישראלים מהימין אומרים לפעמים שהוא ״לא כל כך טוב״. אין אף תומך ימין או מרכז-ימין מאלה שהשיבו גם בשנת 2021 וגם בשנת 2022 שאמר על ביידן שהוא ״מצויין. לעומת זאת, אין אף תומך שמאל או מרכז-שמאל מאלה שהשיבו גם בשנת 2021 וגם בשנת 2022 שאמר על ביידן שהוא ״גרוע. ולא מעט מהם אמרו שהוא מצויין (27%) או טוב (54%).

שורה תחתונה? אנחנו מחכים לעוד מכם, שתבואו ותשיבו על השאלון. בעוד יום-יומיים נוכל כבר להציג מספרים שמייצגים את העמדה של כלל הישראלים על ג׳ו ביידן. כמה הוא טוב לאמריקה (בעיני הישראלים), כמה הוא טוב לישראל (בעיני הישראלים), וכמה דעתנו עליו השתנתה בין 2021 לבין 2022.

, , , , , , ,


28/03/2024האתגר ההיסטורי שהמלחמה מציבה בפני פרשני ההלכה מיכה גודמן, אפרת שפירא רוזנברג, מפלגת המחשבות
הקיפאון במו"מ עלול להוביל להתלקחות בלבנון עמוס הראל, הארץ
הראיון עם דונלד טראמפ אריאל כהנא, עומר לחמנוביץ׳, ישראל היום
במקום ניצחון מוחלט: ניצחון יחסי וסביר גיורא איילנד, Ynet
לא באנו לפתור את בעיית הגיוס - באנו לריב עפר שלח, N12
האתגר הוא לשחרר את הדור החרדי הבא מחומות הגטו נחום ברנע, Ynet
חוק הגיוס שמביאה הממשלה הוא הרסני למדינה איילת שקד, N12
המצב בדעת הקהל הפלסטינית: מייאש אך מפכח מיכאל מילשטיין, Ynet
האם בקרוב נגלה שאנחנו (לא) לבדנו? שמואל רוזנר, הקיפוד והשועל
האם ישראל על סף מלחמת אזרחים? שאול אריאלי, הארץ








מפלגה מושבים בכנסת סקר אחרון
(2024-03-22)
ממוצע המדד
המחנה הממלכתי 12 35 34.6
הליכוד 32 17 19.3
יש עתיד 24 12 12.1
ש״ס 11 10 9.9
ישראל ביתנו 6 10 9.8
עוצמה יהודית 6 10 9.1
יהדות התורה 7 6 6.8
תקווה חדשה 0 5.1
רע״מ 5 5 4.7
מרצ 0 5 4.5
חדש תע״ל 5 5 4.3
הציונות הדתית 8 5 2.4
בל״ד 0 0 0.3
עבודה 4 0 0

הקליקו על הטורים כדי לארגן את הנתונים לפי סדר