fbpx

חיפשתם הוכחה? הנה הוכחה שמחירי השכירות עולים

יש דברים שלא קל לדעת, ודי ברור למה. מדוע העולם באמת קיים? האם יש אלוהים? יש דברים שלא קל לדעת, למרות שנדמה שצריך היה להיות קל. האם מחירי השכירות עולים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לא מצביעים על עלייה גדולה בשכר הדירה. אבל שוכרי דירות מדברים על עליות, וגם נתונים מאתרי ההשכרות מעידים על עליות.

יודעים כמה מנדטים תקבל רע״מ? בואו לשחק איתנו בתחזית הבחירות

משכירים – איך אתם קובעים את שכר הדירה לדיירים שלכם?

מה המציאות? תכף נציע תשובה, על סמך הסקר של אתר המדד בשיתוף התוכנית משחקי הכיס. מאות רבות של שוכרים ומשכירים השיבו לנו, כך שיש נתונים טובים למדי כדי להציע תמונת מצב. היא לא שונה בהרבה ממה שמלמדים לוחות המודעות האינטרנטיים. קחו לדוגמה בדיקה של האתר .Yad2 על פי הבדיקה הזאת, מחודש מאי, שוכרי דירות 4 חדרים בתל אביב נדרשו לשלם השנה הרבה יותר מאשר בשנה שעברה. בין אפריל 2021 לאפריל 2022, שכר הדירה החודשי בתל אביב על דירות כאלה עלה מ-8,910 ל-11,081 שקל בממוצע, הפרש של 2,171 שקל. כלומר, עליה של כמעט 25%.

מחירי השכירות ברעננה על דירות דומות עלו בשיעור דומה. דירות עם חדר אחד פחות, שלושה חדרים, קפצו בשכירות קצת פחות. בתל אביב, כמעט 20%, ברעננה, קרוב ל-10%. לפי נתוני האתר, העיר שהכי התייקרה בדירות כאלה, יחסית כמובן, היא הרצליה. שינוי כלפי מעלה של יותר מ-30%. אבל עליות היו כמעט בכל מקום. רמת גן: 13%, כפר סבא: 15%, שדרות: 24%.

ומה בסך הכל? הנה מה שאומרים שוכרים ומשכירים, וצריך לומר מראש, יש הבדל מסויים במה שהם אומרים. השוכרים אומרים יותר – העלו יותר – המשכירים אומרים פחות – העלנו פחות. חלק מזה יכול להיות משאלת לב. השוכרים מעגלים למעלה, המשכירים למטה. חלק יכול לנבוע מהשאלה מה נכלל בסכום הכולל. האם לוקחים בחשבון גם את הארנונה, את ועד הבית, את התשלום על ציוד בדירה. ובכל מקרה, הבדלים קיימים, אבל הם לא מאוד גדולים. הבדלים סבירים יחסית למה שחשדנו שעלול להיות, כך שהתמונה המצטיירת דווקא נראית די אמינה.

קודם כל – זו תמונה של התייקרות. כזאת שהייתה, וכזאת שעוד תבוא. שימו לב שאחוז מאוד דומה של שוכרים ומשכירים אומרים שכבר העלו, או בקרוב יעלו את התשלום (שהם משלמים או מקבלים). קצת יותר ממחצית השוכרים והמשכירים כבר עשו את המעשה או יודעים שיעשו בקרוב. זה הצד של השוק שתמונת המצב ביחס אליו ברורה. הצד השני הוא של כ-45% שעד כה לא חל אצלם שינוי. זה כמובן לא אומר שלא יחול אצלם שינוי. חלק גדול מהם מן הסתם מי שהארכת החוזה שלהם עוד לא קרובה, ולכן עוד לא נדרשו להעלאה. כך שבהחלט ייתכן שבעוד חודש או שלושה, גם הם יצטרפו למחנה ״העלנו / העלו לנו״. זה לא שהם חמקו מהגזירה, זה שהם עדיין ממתינים לה.

ומה על היקף העלייה במחיר? ניכר שהעלאה של יותר מ-30% היא עניין יחסית נדיר. קיים, לדעת השוכרים (ולא המשכירים), אבל נדיר. אבל כשליש מהמשכירים שכבר העלו את שכר הדירה מאשרים שהעלו אותו ב-10% עד 30%. השוכרים שכבר קיבלו את בשורת ההעלאה נוטים לומר בשיעור גבוה יותר שההעלאה היא מעל 10%. כאמור, זה לא פער מפתיע במיוחד. אם ללכת לפי תחושת בטן, נדמה שבערך מחצית משוק ההשכרות עלה בפחות מ-10%, ובערך מחצית ביותר מ-10% ועד 30%. וישנם כמובן הכמעט-מחצית שעוד לא עלה להם השכר דירה בכלל, ועוד מחכים לדעת אם יעלה ובכמה יעלה.

 

, , , , ,

28/03/2024האתגר ההיסטורי שהמלחמה מציבה בפני פרשני ההלכה מיכה גודמן, אפרת שפירא רוזנברג, מפלגת המחשבות
הקיפאון במו"מ עלול להוביל להתלקחות בלבנון עמוס הראל, הארץ
הראיון עם דונלד טראמפ אריאל כהנא, עומר לחמנוביץ׳, ישראל היום
במקום ניצחון מוחלט: ניצחון יחסי וסביר גיורא איילנד, Ynet
לא באנו לפתור את בעיית הגיוס - באנו לריב עפר שלח, N12
האתגר הוא לשחרר את הדור החרדי הבא מחומות הגטו נחום ברנע, Ynet
חוק הגיוס שמביאה הממשלה הוא הרסני למדינה איילת שקד, N12
המצב בדעת הקהל הפלסטינית: מייאש אך מפכח מיכאל מילשטיין, Ynet
האם בקרוב נגלה שאנחנו (לא) לבדנו? שמואל רוזנר, הקיפוד והשועל
האם ישראל על סף מלחמת אזרחים? שאול אריאלי, הארץ








מפלגה מושבים בכנסת סקר אחרון
(2024-03-29)
ממוצע המדד
המחנה הממלכתי 12 33 34.1
הליכוד 32 19 19.2
יש עתיד 24 12 12.2
ש״ס 11 10 10
ישראל ביתנו 6 10 9.8
עוצמה יהודית 6 10 9.2
יהדות התורה 7 7 6.7
רע״מ 5 5 4.8
מרצ 0 5 4.6
חדש תע״ל 5 5 4.3
תקווה חדשה 4 4
הציונות הדתית 8 0 2.9
בל״ד 0 0 0.3
עבודה 4 0 0

הקליקו על הטורים כדי לארגן את הנתונים לפי סדר