fbpx

ערב בחירות, מה מעניין את האמריקאים?

כמו בישראל, כך גם באמריקה, הבחירות קרובות, ואין מי שיודע מראש מה יולידו. ביום שלישי ייבחרו מחדש כל חברי בית הנבחרים, הבית התחתון של הקונגרס, שליש מחברי הסנאט, הבית העליון, ועוד מושלי מדינות ובעלי תפקידים אחרים. כמה מדינות גם יצביעו על שאלות מסוגים שונים, כמו תוספת סעיף הפלות לחוקת המדינה, או התרת שימוש במריחואנה. בחירות אמצע. לא מלהיב כמו בחירות לנשיאות, אבל חשוב רק קצת פחות. בשיטה האמריקאית, לקונגרס יש לא מעט דרכים להצר את צעדיו של הנשיא, ולפעול עצמאית לקידום סדר יום משלו.

אתם בעד או נגד ביטול המס על כלים חד פעמיים? בואו והצביעו בסקר המדד ומשחקי הכיס

חזאי הבחירות הנודע נייט סילבר, שכבר הצליח אבל גם נכשל בתחזיותיו, פרסם בשבוע שעבר שני מאמרים. האחד – מדוע הרפובליקנים עומדים לנצח. השני – מדוע תהיה הפתעה לטובת הדמוקרטים. כך הבטיח שהוא מכוסה מכל הצדדים. אבל באתר שהוא עורך, 538, המודלים שחוזים את תוצאות הבחירות התהפכו. לפני כמה שבועות עוד אותתו על סבירות גבוהה לניצחון דמוקרטי בסנאט (ביחס לבית הנבחרים יש פחות או יותר הסכמה שיעבור לשליטה רפובליקנית), עכשיו הם מאותתים על סבירות גבוהה יותר לניצחון רפובליקני. סימן לטובת הדמוקרטים: הבוחרים שלהם (על פי גאלופ) מתעניינים במרוץ יותר מיריביהם. סימן לטובת הרפובליקנים (זה ניו יורק טיימס): בשאלה הגנרית את מי תעדיפו, דמוקרטים או רפובליקנים, יש לרפובליקנים יתרון קטן. לפני חודש לא היה. עכשיו יש. זה מסמן את המעבר מבחירות שהנושא העיקרי שלהם היה פסיקת ההפלות מהאביב שעבר, לבחירות שהנושא העיקרי שלהן הוא האינפלציה מהסתיו הזה.

מה מעניין את האמריקנים, זה בעצם מה שהכי מעניין לבחון, ערב בחירות שלא ברור מי ינצח בהן, משום שגם באמריקה יש סוג של תיקו שנמשך כבר לא מעט שנים (אובמה ניצח ב-2012 בפער קטן, טראמפ ב-2016 בפער קטן, ביידן ב-2020 בפער קטן בהרבה מהצפוי). גם אצלם זה נראה לפעמים כמו תיקו משתק, למרות שהשיטה לא מאפשרת ריצה לסיבובי בחירות חוזרים. אצלם פשוט בוחרים נשיא מצד אחד וקונגרס מצד שני, וכך מאזנים (או משגעים) את המערכת. למה בוחרים פעם ככה ופעם ככה? בין השאר כי בכל פעם חשוב משהו קצת אחר. הנה, הביטו בגרף (זה מהסקרים של פיו): הוא מלמד עד כמה יש פער בהעדפות של רפובליקנים ודמוקרטים. אבל מול הפער הזה צריך לבחון את המגמה הכללית. לדוגמה, הכלכלה הרבה יותר חשובה לרפובליקנים. ומה בכלל הציבור? זה הנושא מספר 1 – עם 79%. כלומר, יתרון לרפובליקנים, שמחשיבים אותו, לעומת הדמוקרטים שמחשיבים אותו פחות. הנושא הכי חשוב לדמוקרטים הוא עתיד הדמוקרטיה. ומה בכלל הציבור? – בכלל הציבור 70% חושבים שהוא חשוב, שזה בדיוק השיעור מקרב הרפובליקנים, כלומר, שוב יתרון לרפובליקנים. ומה הנושא השני הכי חשוב לדמוקרטים? ביטוח בריאות. לכלל הציבור הזה הנושא הרביעי בחשיבותו (63%).

המקומות החשובים הם אלה שבהם יש פערים בין מה שחושב מחנה מסויים – נאמר הדמוקרטים – לבין מה שמטריד את כלל הציבור. זה ניכר בשלושה נושאים. כלכלה כבר הזכרנו. הדמוקרטים בפיגור גדול לעומת כלל הציבור. הפלות, שחשוב מאוד לדמוקרטים, אבל שכלל הציבור מתחיל לאבד בו עניין (75% לדמוקרטים, 56% לכלל הציבור); פשע, שחשיבותו עולה, כמו שסבורים הרפובליקנים, אבל הדמוקרטים לא מתעדפים (61% בכלל הציבור, 45% בקרב דמוקרטים). אז איך ייתכן שהקרב בכל זאת צמוד? הזכרנו עניין אחד, פער ההתלהבות. הדמוקרטים מחשיבים את הבחירות האלה, ולא ניכר פער התלהבות לטובת האופוזיציה הרפובליקנית, כפי שמקובל במערכות בחירות של אמצע קדנציה. אבל אי אפשר בלי להזכיר עניין שני – דונלד טראמפ. הוא המנוע של התלהבות רפובליקנית בכמה מקומות, אבל הוא גם האיום שמוציא דמוקרטים מהבית. העובדה שבחר לגנוב את ההצגה ערב הבחירות, ופחות או יותר להודיע שהוא מתכוון להתמודד על הנשיאות ב-2024, היא גם מאוד טיפוסית (אני ואני), וגם משמעותית (כי זו תזכורת לציבור מה באמת מוטל על הכף).

האם האמריקאים רוצים אמריקה של טראמפ? האם הם רוצים לתת לשליחיו ותומכיו את הקול המכריע בקונגרס? לפני כמה חודשים נדמה היה שלא. אבל לכלכלה מקרטעת, ולאינפלציה מטפסת, יש כוח לשנות עמדות. אם הבוחרים יניחו שהסיעה של טראמפ תביא שגשוג, לעומת הסיעה של ביידן שתביא  דשדוש, הם יצביעו לסיעה של טראמפ. יומיים לפני הבחירות, יכול בהחלט לראות שזה מה שאנחנו רואים. אבל שווה לחכות ליום רביעי כדי להיות בטוחים.

משחק המונדיאל: בואו לחזות את הקרב גדול הבא, כל משחקי גביע העולם בכדורגל

, , , , , , , ,


28/03/2024האתגר ההיסטורי שהמלחמה מציבה בפני פרשני ההלכה מיכה גודמן, אפרת שפירא רוזנברג, מפלגת המחשבות
הקיפאון במו"מ עלול להוביל להתלקחות בלבנון עמוס הראל, הארץ
הראיון עם דונלד טראמפ אריאל כהנא, עומר לחמנוביץ׳, ישראל היום
במקום ניצחון מוחלט: ניצחון יחסי וסביר גיורא איילנד, Ynet
לא באנו לפתור את בעיית הגיוס - באנו לריב עפר שלח, N12
האתגר הוא לשחרר את הדור החרדי הבא מחומות הגטו נחום ברנע, Ynet
חוק הגיוס שמביאה הממשלה הוא הרסני למדינה איילת שקד, N12
המצב בדעת הקהל הפלסטינית: מייאש אך מפכח מיכאל מילשטיין, Ynet
האם בקרוב נגלה שאנחנו (לא) לבדנו? שמואל רוזנר, הקיפוד והשועל
האם ישראל על סף מלחמת אזרחים? שאול אריאלי, הארץ








מפלגה מושבים בכנסת סקר אחרון
(2024-03-22)
ממוצע המדד
המחנה הממלכתי 12 35 34.6
הליכוד 32 17 19.3
יש עתיד 24 12 12.1
ש״ס 11 10 9.9
ישראל ביתנו 6 10 9.8
עוצמה יהודית 6 10 9.1
יהדות התורה 7 6 6.8
תקווה חדשה 0 5.1
רע״מ 5 5 4.7
מרצ 0 5 4.5
חדש תע״ל 5 5 4.3
הציונות הדתית 8 5 2.4
בל״ד 0 0 0.3
עבודה 4 0 0

הקליקו על הטורים כדי לארגן את הנתונים לפי סדר