fbpx

מי היו מעלים משכורת לרבנים, מי היו מורידים משכורת לשופטים?

משחקי התקציב ממשיכים לספק תוצאות מעניינות. לפני כמה ימים הוספנו שאלה: הצגנו תשעה מקצועות, של תשעה מקבלי משכורות מהמדינה, הצגנו את השכר הממוצע לכל מקצוע, והצענו למשתתפים להעלות ולהוריד שכר לפי ראות עיניהם, ובלבד שישמרו על מסגרת התקציב. כמה מאות כבר נענו לאתגר, שהוא לא הכרח אתגר פשוט. חשבנו שהשבוע, בגלל השריפות, מי שירוויח זה הכבאים. כלומר, הנחנו שהמשתתפים יטו להעלות משכורת לכבאים יותר מאשר לרופאות או למורים. טעינו. זה מה שיפה במשחקי התקציב. אנחנו משערים, אבל אתם קובעים.

האם ג׳ו ביידן הוא נשיא טוב לאמריקאים? האם הוא נשיא טוב לישראלים? בואו והשיבו

האם יש לכם אמון בשר האוצר אביגדור ליברמן? בואו ודרגו אותו ואת שאר השרים

אנחנו רק בתחילת הדרך, וצריך הערת אזהרה, כי כרגע מה שאנחנו מראים כאן אלה תוצאות לא משוקללות. הן משקפות את מה שחושבים משתתפי המשחק שלנו, ולא בהכרח את מה שחושב כלל הציבור (בהמשך, כשנצבור עוד תוצאות, אנחנו מקווים שנוכל להציג גם תוצאות מייצגות של כלל הציבור – אבל זה תלוי בין השאר בהשתתפות שלכם).

הנה דוגמה: בעלי השכר שהגולשים רוצים לקצץ בו בצורה הכי מובהקת הם רבני השכונות. אם זה תלוי במשחקי התקציב, רבני שכונות יאבדו כשליש משכרם. אבל זה שליש בהתבסס על הממוצע. זה שליש, בין השאר, משום שחלק ניכר מהגולשים הם חילונים (כמו גם חלק גדול מהאוכלוסייה בישראל), והחילונים לא רואים ערך גדול לרבני שכונות. לעומתם, דתיים וחרדים סבורים שרבני שכונות שווים את השכר. ולמעשה, רוב המשתתפים החרדים והדתיים שלנו סבורים ששכרם של רבני עיר נמוך מדי. אם זה היה תלוי בהם, רבני עיר היו מרוויחים יותר, לא פחות.

ההבדלים בין מחלקי שכר חילונים ודתיים לא נגמר כאן. הוא לא יכול להיגמר כאן, כי כמו שהסברנו, מסגרת התקציב קבועה. כלומר, מי שהוריד הרבה לרבני עיר, יכול לחלק הרבה במקום אחר. מי שהוסיף לרבני עיר, צריך להוריד במקום אחר. בדקנו תוספות והורדות, ולא נראה כאן את הכל (כדי לראות עוד מספרים, תצטרכו לצפות בנו בתוכנית משחקי הכיס, ביום ראשון, שבע ורבע בערב), אבל עוד פריט מעניין בכל זאת שווה. השוואה בין רבנים לשופטים ושופטות.

שלא כמו רבני שכונות, שמשכורתם אינה גבוהה מאוד, משכורתם של שופטים גבוהה. למעשה, מבעלי המקצועות שהצגנו לכם, השופטים מרוויחים בממוצע הכי הרבה: כמעט שישים אלף שקלים לחודש. לא במפתיע, לחלק ניכר משמשתתפים שלנו השכר הזה נראה גבוה מדי. לא בטוח שהם צודקים – יש הרבה שיקולים בעד שכר שופטים גבוה (גם בגלל הכישורים הנדרשים, וגם כדי לוודא שאף שופט לא יידרש להרוויח מהצד בהטיית משפט). אבל ברור למה בעין זה לא נראה למשתתפים שלנו טוב ששופטת מרוויחה כל כך הרבה יותר ממורה או מעובד סוציאלי (אלה המקצועות שמקבלים את התוספת הגדולה ביותר מהמשתתפים).

התוצאה היא שכמעט כל המשתתפים שלנו מבקשים להוריד את שכר השופטים. אם זה היה תלוי במשחק, הם היו מאבדים כמעט חמישית משכרם. אבל – וזה אבל מעניין – אפשר למצוא פער משמעותי בשיעור הקיצוץ בשכר השופטים על פי ההשתייכות המגזרית של המשתתפים. זה נכון בבדיקה של הורדת השכר על בסיס של סולם פוליטי. משתתפים המזדהים עם הימין מקצצים בשכר השופטים הרבה יותר ממשתתפים המזדהים עם המרכז והשמאל. אלה מורידים בערך 15 אלף שקלים בממוצע, ואלה שמונת אלפים בממוצע. זה נכון גם, ואפילו קצת יותר בחדות, כפי שאפשר לראות בגרף, בחלוקת השכר על בסיס דתיות. החילונים היו מורידים לשופטות ולשופטים שמונת אלפים שקלים, לעומת שכרם היום, הדתיים והחרדים היו מקצצים קצת יותר מעשרים אלף שקלים משכרם.

האם זה בגלל שחילונים מעריכים את מקצוע השיפוט יותר? אולי. אבל לי נדמה שקל יותר להסביר את הפער הזה לא בהערכת המקצוע אלא ברמת האמון במערכת המשפט. ישראלים המזדהים עם הימין, וישראלים שמזדהים כדתיים וחרדים (בהרבה מקרים אלה הגדרות חופפות), פחות סומכים על מערכת המשפט. נותנים בה פחות אמון. בהתאם, הם גם מקצצים יותר משכרם של השופטים, ואולי יש בזה גם אלמנט של מעין ענישה, או התנגחות. ישראלים מהשמאל, ישראלים חילונים, סומכים יותר על מערכת המשפט. גם הם אמנם מקצצים לשופטים – אבל במקרה שלהם הקיצוץ לא מלווה גם בתחושה של רצון להעניש או להחליש. הם פשוט חושבים שהשופטים מרוויחים יותר מדי.

מסכימים? לא מסכימים? בואו ונסו גם אתם להעלות ולהוריד שכר, ועזרו לנו להבין את סדרי העדיפויות שלכם.

 

, , , , , , , , , , ,

29/03/2024הוראות אלו נכתבו בדם: מה שהיה לא יכול להיות מה שיהיה קלמן ליבסקינד, מעריב
האתגר ההיסטורי שהמלחמה מציבה בפני פרשני ההלכה מיכה גודמן, אפרת שפירא רוזנברג, מפלגת המחשבות
הקיפאון במו"מ עלול להוביל להתלקחות בלבנון עמוס הראל, הארץ
הראיון עם דונלד טראמפ אריאל כהנא, עומר לחמנוביץ׳, ישראל היום
במקום ניצחון מוחלט: ניצחון יחסי וסביר גיורא איילנד, Ynet
לא באנו לפתור את בעיית הגיוס - באנו לריב עפר שלח, N12
האתגר הוא לשחרר את הדור החרדי הבא מחומות הגטו נחום ברנע, Ynet
חוק הגיוס שמביאה הממשלה הוא הרסני למדינה איילת שקד, N12
המצב בדעת הקהל הפלסטינית: מייאש אך מפכח מיכאל מילשטיין, Ynet
האם בקרוב נגלה שאנחנו (לא) לבדנו? שמואל רוזנר, הקיפוד והשועל








מפלגה מושבים בכנסת סקר אחרון
(2024-03-29)
ממוצע המדד
המחנה הממלכתי 12 33 34.1
הליכוד 32 19 19.2
יש עתיד 24 12 12.2
ש״ס 11 10 10
ישראל ביתנו 6 10 9.8
עוצמה יהודית 6 10 9.2
יהדות התורה 7 7 6.7
רע״מ 5 5 4.8
מרצ 0 5 4.6
חדש תע״ל 5 5 4.3
תקווה חדשה 4 4
הציונות הדתית 8 0 2.9
בל״ד 0 0 0.3
עבודה 4 0 0

הקליקו על הטורים כדי לארגן את הנתונים לפי סדר