fbpx

האתגרים העולמיים, האתגרים הישראליים

ממשלה נשבעת בישראל, שנה נגמרת בעולם. זמן טוב לבחון מה דחוף. מהם האתגרים העיקריים של המערכת הגלובלית עם תום שנה, מהם האתגרים העיקריים של המערכת הישראלית בפתחה של תקופה חדשה. את הבחינה אנחנו עושים באמצעות שני שאלונים. האחד – שאלות שרץ באתר המדד בשבועות האחרונים, בשיתוף עם התוכנית העולם היום, ושבדק מה חשבתם על השנה החולפת. השני – שאלון שנמצא באתר המדד באופן קבוע, ומבקש מהגולשות והגולשים לדרג מעת לעת את אתגרי מדינת ישראל. מהשאלון העולמי שיקללנו את כלל התשובות, מהשאלון הישראלי השתמשנו רק בתשובות שהתקבלו בתקופה הלא ארוכה מאז יום הבחירות.

ממשלה חדשה – דירוג חדש! בואו לתת ציונים לנתניהו, סמוטריץ׳, גלנט, דרעי, גולדקנופף וכל השאר

הצענו שמונה אפשרויות ושאלנו: מהו לדעתך האתגר הגלובלי הדחוף ביותר לטיפול? שמונה זה הרבה. חלקן דורגו נמוך כמעט על ידי כל המשתתפים. אלה פחות מעניינות. לכן לקחנו את מה שדורג במקום הראשון, וגם צירפנו יחדיו את מה שדורג ראשון עם מה שדורג שני. אלה הם שני האתגרים שיש להם עדיפות בעיני המשתתפים בשאלון, לאחר שקלול כדי לוודא שמדובר במדגם מייצג של החברה הישראלית על פי עמדה פוליטית.

יש הבדלים בסדר העדיפויות כאשר מביטים במקום הראשון בלבד לעומת מבט למקום הראשון והשני יחדיו. אבל בשני המקרים, האתגר האיראני נראה לישראלים, בממוצע, כאתגר הגלובלי החשוב ביותר. וכמובן, מותר לחשוד שלישראלים יש בעניין הזה מבט ייחודי בגלל הקרבה שלהם לסוגיה הזאת – האם איראן היא האתגר העיקרי של ישראל או האתגר העיקרי של העולם? הישראלים אומרים: גם של העולם. הם מן הסתם היחידים שחושבים כך (או שאולי גם הסעודים חושבים כך?), אבל זה לא אומר שהם טועים. זה רק אומר שהם רואים את העולם במבט אחר.

האתגר הבולט השני הוא המלחמה באוקראינה. בלי ספק האירוע המרכזי של השנה, אבל לא בולט במיוחד בדירוג הישראלי. במקום הראשון הוא דורג בשיעור דומה להתחממות גלובלית. בצירוף שני המקומות הראשונים קפץ קצת גבוה יותר, אבל לא רחוק מעוד שלושה אתגרים: ההתחממות הגלובלית, האינפלציה, ההתעצמות של משטרים לא דמוקרטיים. שני האתגרים האחרונים דורגו במקום הראשון רק על ידי מעטים, אבל דורגו במקום השני על ידי רבים, ולכן בצירוף של השניים קפצו בדירוג הכללי.

ומה על האתגרים של ישראל? כאמור, אלה נלקחו משאלון אחר. בחנו אותם על פי הצבעה, כדי לבחון כיצד העמדות הפוליטיות משפיעות על סדרי העדיפויות – והן בהחלט משפיעות.

הנה מה שעשינו: לכל קבוצה על הציר ימין-שמאל בדקנו מה העדיפות הראשונה. חלק מהאפשרויות לא היו בעדיפות ראשונה לאף קבוצה (לדוגמה, אתגרים חינוכיים). בגרף כללנו רק מה שנרשם כעדיפות ראשונה לפחות בקבוצה אחת. בסך הכל מדובר בארבעה אתגרים שדורגו ראשונים: אתגרי בטחון פנים, אתגרי בטחון, אתגרים פוליטיים (בחירת הנהגה אחרת, שיפור המערכת הפוליטית), אתגרים חברתיים (הורדת מתחים בין קבוצות). בימין בולט בטחון הפנים, אחריו הבטחון. בימין-מרכז קודם בטחון אחר כך בטחון פנים – וגם הורדת מתחים חברתיים מקבל מקום של כבוד. במרכז האתגר הפוליטי, כלומר, הרצון לראות הנהגה אחרת, ואז בטחון הפנים. במרכז-שמאל בטחון פנים ואתגרים חברתיים בצמידות (26% לכל אחד) ובשמאל שוויון של אתגרים חברתיים ופוליטיים. הערת אזהרה: המדגם לא גדול. ובכל זאת, קל לזהות בו שיש רק ארבעה סעיפים מתוך תשעה שדורגו ראשונים. קל לזהות שבטחון הפנים מטריד כמעט את כולם, לתשומת לבו של השר החדש, שזה עתה זכה בתיק הנחשק. וקל לזהות שהביטחון בולט בימין אך לא מקבל מקום גבוה במרכז ובשמאל. כל זה נכון כאשר בודקים עדיפות ראשונה, וגם כאשר מחברים אותה לעדיפות השנייה, שבכל זאת מקפיצה קצת בדירוג את האתגר החברתי, של הפגת מתחים.

גם השאלון הגלובלי מאפשר לזהות את ההבדלים הגדולים בהערכת אתגרים בין קבוצות שונות על פי עמדה פוליטית. למעשה, שלוש קבוצות בוחרות בשלושה אתגרים שונים כמרכזיים והדחופים לטיפול. הימין המובהק, זה שתומך בממשלה החדשה, זה שיושב בליכוד, בציונות הדתית, מצביע על איראן כבעיה המרכזית של העולם. הימין-מרכז והמרכז בולט בשני אופנים: קודם כל, הבחירה של הקבוצה הזאת הרבה פחות מובהקת. ושנית, היא שונה. במקום הראשון, הימין-מרכז והמרכז מציבים את המלחמה באוקראינה, אבל בפער קטן יותר לעומת האתגרים הבאים בתור. זה ניכר בעיקר במרכז. תומכי ימין-מרכז מיקמו את אוקראינה ראשונה, ואחריה, בפער של כמה אחוזים, את האינפלציה וההתחממות הגלובלית. הבחירה של תומכי המרכז הרבה פחות מובהקת. כן, גם אצלם אוקראינה ראשונה, אבל בפער קטנטן, של אחוז-שניים, לעומת ההתחממות הגלובלית.

מה שמוביל לקבוצה השלישית: במרכז-שמאל עוד יש התלבטות, כמו במרכז-ימין וכמו במרכז. ההתחממות הגלובלית כבר מקבלת את הבכורה, אבל בפער קטן מהמלחמה באוקראינה (עם 28%). השמאל, שהוא קבוצה קטנה, נחוש כמו הימין. שם מצביעים בלי היסוס על אתגר מרכזי. בחירה אחת, ובלי הרבה מתחרים. התחממות גלובלית עם 45%. העדיפות הבאה, התעצמות משטרים לא דמוקרטיים, כבר משתרכת הרבה מאחור, עם פחות מעשרים.

, , , , , , , , , ,

28/03/2024האתגר ההיסטורי שהמלחמה מציבה בפני פרשני ההלכה מיכה גודמן, אפרת שפירא רוזנברג, מפלגת המחשבות
הקיפאון במו"מ עלול להוביל להתלקחות בלבנון עמוס הראל, הארץ
הראיון עם דונלד טראמפ אריאל כהנא, עומר לחמנוביץ׳, ישראל היום
במקום ניצחון מוחלט: ניצחון יחסי וסביר גיורא איילנד, Ynet
לא באנו לפתור את בעיית הגיוס - באנו לריב עפר שלח, N12
האתגר הוא לשחרר את הדור החרדי הבא מחומות הגטו נחום ברנע, Ynet
חוק הגיוס שמביאה הממשלה הוא הרסני למדינה איילת שקד, N12
המצב בדעת הקהל הפלסטינית: מייאש אך מפכח מיכאל מילשטיין, Ynet
האם בקרוב נגלה שאנחנו (לא) לבדנו? שמואל רוזנר, הקיפוד והשועל
האם ישראל על סף מלחמת אזרחים? שאול אריאלי, הארץ








מפלגה מושבים בכנסת סקר אחרון
(2024-03-22)
ממוצע המדד
המחנה הממלכתי 12 35 34.6
הליכוד 32 17 19.3
יש עתיד 24 12 12.1
ש״ס 11 10 9.9
ישראל ביתנו 6 10 9.8
עוצמה יהודית 6 10 9.1
יהדות התורה 7 6 6.8
תקווה חדשה 0 5.1
רע״מ 5 5 4.7
מרצ 0 5 4.5
חדש תע״ל 5 5 4.3
הציונות הדתית 8 5 2.4
בל״ד 0 0 0.3
עבודה 4 0 0

הקליקו על הטורים כדי לארגן את הנתונים לפי סדר