fbpx

התחזית לשנה הבאה? מלך חדש לאנגליה

חוסר ודאות הוא מרכיב קבוע בחיי בני אדם. כך כל אחד ואחת בחייהם הפרטיים, שלא יודעים מה יהיה מחר, כך אומות, כך ארגוני מודיעין, כך חזאים מקצועיים יותר או פחות. הספרות המקצועית כבר קיימת וכבר הוכיחה: לעיתים קרובות מומחים, ואגב, בעיקר עיתונאים שחושבים שיודעים מה יהיה, טובים לא יותר מסיבוב גלגל אקראי בקזינו (או מניחוש של קוף, כפי שעלה מהניסוי המפורסם של פיליפ טטלוק).

 עם תחילת 2022, בואו לדרג את בנט, לפיד, נתניהו ואת שאר שרות ושרי הממשלה

כך שצריך לקחת את תחזית הישראלים לשנת 2022 במידת הרצינות הראויה לה. היא לא תחזית שאמורה להתממש כלשונה, היא תחזית שמשקפת הלכי רוח של החזאים. אפשר להביט בה וללמוד על החזאים יותר מאשר על המציאות. מה הם חושבים שיקרה? אחרי חמישה שבועות של שאלונים – שיתוף פעולה של אתר המדד עם אנשי התוכנית העולם היום ועם אתר כאן חדשות – אנחנו יודעים קצת יותר על מה הם חושבים שיקרה ומה הם רוצים שיקרה.

אולי נתחיל ברוצים: השבוע, לקראת סוף פרויקט סיכום שנת 2021, שיקללנו חלק מהנתונים שנאספו כך שיהיה לנו מדגם מייצג של אוכלוסיית ישראל. בין השאר, בחנו מחדש את השאלה מהו האתגר הגדול שיותר שעומד מול העולם בתחילת שנת 2022. התשובה לא מפתיעה, אבל כן השתנתה בין לפני חמישה שבועות ובין היום. כשהתחלנו, לקראת סוף נובמבר, כשליש מהנסקרים עוד אמרו שהקורונה היא האתגר העיקרי, אבל רבים אחרים כבר זזו הלאה, לאתגר הבא – בדרך כלל ההתחממות הגלובלית. לקראת סוף דצמבר התמונה השתנתה. האומיקרון היכה באירופה, בארה״ב, ועכשיו מרגישים אותו גם אצלנו, ובהתאם, הרבה ישראלים שינו את עמדתם. ההתחממות הגלובלית היא בלי ספק אתגר חשוב, דרמטי, אבל דחוף ממנו, בשלב זה, הטיפול בקורונה. הגרף המשוקלל שאנחנו מציגים כאם לוקח בחשבון את כל מי שהשיב לסקר על פני חמישה שבועות, כך שעוד יש בו נציגות נכבדה למי שאומרים התחממות גלובלית. ובכל זאת, הקורונה זינקה לעדיפות ראשונה, ואם היינו מחכים עוד שבוע-שבועיים, הייתה עולה בניקוד עוד יותר גבוה.

אז זה האתגר: קורונה. ומה התחזית? הצגנו לגולשים שלנו חמש אפשרויות. מלכת אנגליה תוחלף בבנה, נשיא ארה״ב יוחלף בסגניתו, סין תפלוש לטאיוואן, מרין לה פן תהיה נשיאת צרפת, והאפשרות שמעניינת אותנו יותר מהשאר – איראן תחזור להסכם הגרעין. ביקשנו לדרג, מה הכי סביר ומה הכי לא סביר, וקיבלנו תוצאה חד משמעית: הנסיך צ׳רלס יהיה מלך אנגליה (אגב, לא בהכרח המלך צ׳רלס – אם וכאשר יוכתר הוא יוכל לבחור לעצמו שם מלכותי אחר כרצונו). המלכה כבר מבוגרת מאוד, והחשש לבריאותה, בטח בעידן של קורונה, נותן את אותותיו. רבע מהגולשים שלנו חשבו שעוד יותר סביר שאיראן תחזור להסכם הגרעין. זה מעניין, כי כרגע אין סימנים מהשיחות בז׳נבה שכך עומד לקרות. עוד כעשירית חשבו שסין תפלוש לטאיוואן. זה מפחיד, כי אם כך יקרה, המשמעות היא סכנה להתלקחות גלובלית, מלחמת ארה״ב-סין (אם הסינים יחליטו לפלוש, מה שאני לא מניח שיקרה, זה מן הסתם יבוא בשל הערכתם שארה״ב לא תסתכן בהתלקחות כזאת).

מה לא יקרה? המצביעים סבורים שמרין לה פן לא תהיה נשיאת צרפת. נכון לעכשיו, היא באמת מפגרת בסקרים אחרי מקרון ועוד מועמד אחד, אבל הפער לא מאוד דרמטי. לא פער שאיננו מותיר לה סיכוי. אחוזי התמיכה במקרון אינם גבוהים, קצת מעל ארבעים אחוזים, כך שיש פתח למהפך. והשיטה מסובכת, עם שני סיבובים, כך שתלוי מי יעלה לסיבוב השני, ואז תלוי מה יעשו המצביעים המאוכזבים שהמועמדים שלהם לא עלו לסיבוב השני.

כאמור, לא צריך לקחת ברצינות יתר את תחזית המצביעים, שבסך הכל מעידה על תבונה: הם בחרו באירועים שכבר יש סימנים מסויימים להיתכנות שלהם – גיל המלכה, שיחות בז׳נבה – והתרחקו מאירועים מטלטלים ודרמטיים – פלישה לטאיוואן, מהפך ימני רדיקלי בצרפת. אירועים דרמטיים באים בדרך כלל בהפתעה. וגם ההפך נכון: אירועים שבאים בהפתעה הם יותר דרמטיים. אם רוסיה תפלוש לאוקראינה, זה יהיה מאוד דרמטי, אבל לא מאוד מפתיע. אם סין תפלוש לטאיוואן זה יהיה מאוד דרמטי, והרבה יותר מפתיע. בכל מקרה, אלה שתי אפשרויות שאנחנו יכולים לפחות לקחת בחשבון. מה ששר ההגנה האמריקאי המנוח, דונלד רמספלד, כינה ״דברים שאנחנו יודעים שאנחנו לא יודעים״.

האירועים המשמעותיים באמת, הדרמטיים באמת, הם לעיתים קרובות מה שרמספלד כינה ״דברים שאנחנו לא יודעים שאנחנו לא יודעים״. פלישה לטאיוואן היא אפשרות, אנחנו יודעים. פלישה לאוקראינה היא אפשרות, אנחנו יודעים. אינפלציה בעלייה היא אפשרות, אנחנו יודעים. אם אלה יקרו ב-2022, זו עלולה להיות שנה דרמטית, ולרעה. אבל ישנה כמובן אפשרות שיקרו דברים לגמרי אחרים, הדברים שאיננו יודעים לשער. טובים – כמו סוף לקורונה, כמו תרופה פלאית לסרטן, כמו גילוי שיטה אנרגטית חדשה שתבלום את התחממות כדור הארץ – או פחות טובים – וירוס קטלני הרבה יותר, התפרצות הר געש שתאפיל את השמיים, פיגוע טרור חסר תקדים שהיקפו שירעיד את הזירה הבינלאומית. את אלה לא הצענו לאף אחד לחזות. את אלה, אין דרך לחזות. בכל פעם שמתחילים בספירה של שנה כדאי לזכור, רוב גדול מאוד של הדברים שישנו את חיינו הם אלה שאנחנו לא יודעים שאנחנו לא יודעים.

 

 

, , , , , , ,

28/03/2024האתגר ההיסטורי שהמלחמה מציבה בפני פרשני ההלכה מיכה גודמן, אפרת שפירא רוזנברג, מפלגת המחשבות
הקיפאון במו"מ עלול להוביל להתלקחות בלבנון עמוס הראל, הארץ
הראיון עם דונלד טראמפ אריאל כהנא, עומר לחמנוביץ׳, ישראל היום
במקום ניצחון מוחלט: ניצחון יחסי וסביר גיורא איילנד, Ynet
לא באנו לפתור את בעיית הגיוס - באנו לריב עפר שלח, N12
האתגר הוא לשחרר את הדור החרדי הבא מחומות הגטו נחום ברנע, Ynet
חוק הגיוס שמביאה הממשלה הוא הרסני למדינה איילת שקד, N12
המצב בדעת הקהל הפלסטינית: מייאש אך מפכח מיכאל מילשטיין, Ynet
האם בקרוב נגלה שאנחנו (לא) לבדנו? שמואל רוזנר, הקיפוד והשועל
האם ישראל על סף מלחמת אזרחים? שאול אריאלי, הארץ








מפלגה מושבים בכנסת סקר אחרון
(2024-03-22)
ממוצע המדד
המחנה הממלכתי 12 35 34.6
הליכוד 32 17 19.3
יש עתיד 24 12 12.1
ש״ס 11 10 9.9
ישראל ביתנו 6 10 9.8
עוצמה יהודית 6 10 9.1
יהדות התורה 7 6 6.8
תקווה חדשה 0 5.1
רע״מ 5 5 4.7
מרצ 0 5 4.5
חדש תע״ל 5 5 4.3
הציונות הדתית 8 5 2.4
בל״ד 0 0 0.3
עבודה 4 0 0

הקליקו על הטורים כדי לארגן את הנתונים לפי סדר