fbpx

מסתבר שלישראלים יש דעה על קמלה האריס

נפנה מבט לסגנית נשיא ארצות הברית. דמות היסטורית, בלי קשר למה שאתם חושבים על ביצועיה. בפעם הראשונה אשה בתפקיד. ואולי מועמדת לנשיאות, בסיבוב הבא. וגם לא לבנה, כמו הילרי קלינטון. האריס היתה מינוי מעניין של ג׳ו ביידן, ובחירה מעניינת של המפלגה הדמוקרטית. וכמו הרבה דברים אחרים שקרו למפלגה, השנה וחצי האחרונות לא הטיבו איתה. אחוזי התמיכה בה נמוכים. קצת יותר נמוכים מאחוזי התמיכה בביידן, קצת יותר נמוכים מאחוזי התמיכה בדונלד טראמפ. כרגע, היא לא נראית סגנית חזקה, לא במדיניות ולא בדעת הקהל. כרגע, היא נראית רחוקה מאוד מלהיות המועמדת המלהיבה שתסחוף את המפלגה אחרי עידן ביידן, שגם אם הוא עצמו עוד לא השלים עם זה, כנראה ייגמר לאחר קדנציה אחת, כמו שבוחרי המפלגה שלו-עצמו רוצים שיקרה.

האם החברה הישראלית כיום מאוחדת או מפוצלת? בואו לומר מה דעתכם

חילונים, חרדים, מסורתיים וכל השאר – מה יש לכם לומר על החרדים בישראל

למה נזכרנו בהאריס? שתי סיבות. האחת, ביידן חלה בקורונה. כמובן, כמו כולם, צריך לקוות שייצא ממנה חזק ובריא עוד יותר מכפי שהיה. ומצד שני, לפחות לרגע, אי אפשר היה שלא להיזכר שהוא כבר בן קרוב לשמונים, וגם לא תמיד נראה במיטבו. האריס היא זו שתצטרך לתפוס את מקומו אם יתברר שבריאותו לא עומדת ברף הנדרש לנשיא. סיבה שנייה – מכון הסקרים פיו פרסם את מצב התמיכה בהאריס. לא מצב התמיכה בהאריס באמריקה, שכבר הסברנו שהוא נמוך, אלא מצב התמיכה בה במדינות שונות בעולם. סגנית הנשיא אמנם לא עשתה הרבה דברים בולטים במיוחד, וקשה לומר שהיא זוהרת על הבמה העולמית, ובכל זאת, כששואלים שאלה, מסתבר שיש תשובה. לא רק לאמריקאים, אלא גם לשבדים, לצרפתים, לקוריאנים, לקנדים, ליפנים – אפילו לישראלים.

כן, מסתבר שיש לכם עמדה ביחס לקמלה האריס. יש לכם בטחון מסויים שהיא ״תעשה את הדבר הנכון במדיניות החוץ״. לא לכולם כמובן. אבל לכמחציתכם, 48%. איך אתם יודעים להביע דעה בעניין שלה? עובדה, אתם מביעים. 48% סומכים עליה, 39% לא סומכים עליה, רק 14% לא יודעים. כמובן, יש פערים בין ימין ובין שמאל בשאלת האריס. כמו ברוב המדינות שנסקרו, גם בישראל האמון בהאריס גבוה יותר בקרב מצביעי מרכז ושמאל. למעשה, הפער בישראל בין עמדות המצביעים הוא הגדול ביותר מכל המדינות למעט הונגריה. 40% סומכים עליה בימין, 64% בשמאל. גם באוסטרליה הפער גדול (20%), וביוון הוא גדול, אבל הפוך. מוזר (הימין סומך עליה, השמאל היווני לא).

כמו שאפשר לשער, פיו מצא התאמה בין מי שסומכים על ביידן למי שסומכים על האריס. וגם בין מי שלא סומכים על ביידן למי שלא סומכים על האריס. במדינות כמו ישראל, יפן, גרמניה, דרום קוריאה, סומכים קצת יותר על ביידן וקצת פחות על האריס. במדינות כמו בלגיה, הולנד, איטליה, אוסטרליה, סינגפור, סומכים קצת יותר על האריס וקצת פחות על ביידן. אבל הגרף לא משאיר מקום לספק – יש קשר ברור בין לסמוך עליו לבין לסמוך עליה. בהונגריה לא סומכים על שניהם. בשבדיה סומכים על שניהם. אנחנו מצרפים את גרף הקורלציה מתוך המחקר של פיו, כדי שאפשר יהיה לראות את זה בבירור.

מה כל זה אומר על מצבה של אמריקה אם יתברר שהאריס צריכה להיכנס לנעליו של ביידן? זה אומר, קודם כל, שלהאריס יש מאיפה להתחיל. היא לא נתפסת כמישהי שהתפקיד גדול עליה. זה אומר שלהאריס יהיה קל יותר, לפחות בהתחלה, עם הקהל העולמי מאשר עם הקהל הביתי. ישראלים, פולנים, סינגפורים סומכים עליה הרבה יותר מאשר אמריקאים. ומצד שני, כדאי לזכור שהאריס, בשונה מביידן, לא תכנס לנעליים שלו עתירת ניסיון, בטח לא במדיניות חוץ. היא פוליטיקאית יחסית צעירה, שהקריירה המקצועית שלה רובה ככולה משפטית – פנים אמריקאית. היא לא פגשה את גולדה מאיר, ולא התקוטטה עם יורש העצר הסעודי, ולא ישבה לשיחות ארוכות עם פוטין, ולא התנסתה במשברים בינלאומיים. ביידן נבחר, במידה רבה, בגלל תחושתם של האמריקאים שאחרי העידן הקצת משוגע של טראמפ צריך להציב ליד ההגה מנהיג מנוסה, שכבר ראה הכל, שמע הכל, ולא יתבלבל מכל שינוי פתאומי בזירה העולמית. וגם: שצריך להציג ליד ההגה מישהו שמנהיגי העולם מכירים ומכבדים.

ביידן התאים לתיאור הזה. האריס מתאימה לו פחות.

, , , , ,


28/03/2024האתגר ההיסטורי שהמלחמה מציבה בפני פרשני ההלכה מיכה גודמן, אפרת שפירא רוזנברג, מפלגת המחשבות
הקיפאון במו"מ עלול להוביל להתלקחות בלבנון עמוס הראל, הארץ
הראיון עם דונלד טראמפ אריאל כהנא, עומר לחמנוביץ׳, ישראל היום
במקום ניצחון מוחלט: ניצחון יחסי וסביר גיורא איילנד, Ynet
לא באנו לפתור את בעיית הגיוס - באנו לריב עפר שלח, N12
האתגר הוא לשחרר את הדור החרדי הבא מחומות הגטו נחום ברנע, Ynet
חוק הגיוס שמביאה הממשלה הוא הרסני למדינה איילת שקד, N12
המצב בדעת הקהל הפלסטינית: מייאש אך מפכח מיכאל מילשטיין, Ynet
האם בקרוב נגלה שאנחנו (לא) לבדנו? שמואל רוזנר, הקיפוד והשועל
האם ישראל על סף מלחמת אזרחים? שאול אריאלי, הארץ








מפלגה מושבים בכנסת סקר אחרון
(2024-03-22)
ממוצע המדד
המחנה הממלכתי 12 35 34.6
הליכוד 32 17 19.3
יש עתיד 24 12 12.1
ש״ס 11 10 9.9
ישראל ביתנו 6 10 9.8
עוצמה יהודית 6 10 9.1
יהדות התורה 7 6 6.8
תקווה חדשה 0 5.1
רע״מ 5 5 4.7
מרצ 0 5 4.5
חדש תע״ל 5 5 4.3
הציונות הדתית 8 5 2.4
בל״ד 0 0 0.3
עבודה 4 0 0

הקליקו על הטורים כדי לארגן את הנתונים לפי סדר