fbpx

מצטערים על החמצת רפורמת הגיור? המועמדים לגיור כנראה מצטערים פחות

כבר לא מעט חודשים חלפו מאז שכתבנו לאחרונה על רפורמת הגיור המתוכננת של שר הדתות, מתן כהנא. רפורמה שנראית כרגע כמו חלום שיהיה קשה לממש. חלום של מי? של כהנא, ושל עוד כמה מתומכיו. של מי לא? כנראה שזה איננו חלומם של מי שאמורים להתגייר. כך, אם לשפוט על פי נתוניו של סקר שבדק בדיוק את הדבר הזה. תכף נסביר מה אפשר להבין ממנו.

איזה ציון תתנו לראש הממשלה נפתלי בנט?

ומה דעתכם על מפכ״ל המשטרה, קובי שבתאי?

בימים היפים, כשהקואליציה עוד הייתה יציבה, ולכהנא הייתה סיבה לחלום, הוא הציג סרטון שמטרתו לשכנע בנחיצותה של הרפורמה שלו. למי שלא זוכר את עיקריה: היא מעבירה את הסמכות לגייר מבית הדין של הרבנות לרבני עיר, ומאפשר הקמת בתי דין נוספים לגיור, שיהיו, כך כהנא קיווה, מקלים יותר ונעימים יותר. אלה יהיו גיורים אורתודוכסיים, שהרבנות תצטרך לאשר (מה שהרב הראשי כבר הודיע שלא יעשה). אלה יהיו גיורים שיאפשרו למאות אלפי לא-מוכרים-כיהודים, שהם בעיקר מעולי חוק השבות מברית המועצות, לעשות את הקפיצה מלא-יהודים (לפי ההלכה) ליהודים (לפי ההלכה). למה כל זה כדאי להם? סרטון השכנוע של השר כהנא הציג דמות. שמה דריה, והיא הייתה חיילת שלו בטייסת. היא לא התגיירה, ולכן הבן שלו – כך הסביר בסרטון – לא יכול להתחתן איתה.

כהנא חושב שזו בעיה. לא לגמרי ברור של מי. ולא לגמרי ברור שהפתרון הוא הרפורמה שלו. הבן שלו יכול להחליט לצפצף על הרבנות ולהתחתן עם דריה, בדיוק כמו שהיא יכולה להתגייר במסלול החדש שהוא רוצה לייסד. כך או כך, הרפורמה יצאה לדרך, ונתקעה במקום שבו נתקעות כל הרפורמות שנזקקות לתמיכה פוליטית. לקואליציה אין רוב להעביר אותה, וספק אם יהיה. כהנא עבר לחפש ערוצי פעילות אחרים. הוא ינסה לעשות רפורמות קטנות יותר, בתיקון תקנות, או שינוי מדיניות. גם זה לא יהיה קל, כשכל ח״כ או ח״כית יכולים להטיל וטו.

עכשיו נשאל, כמה צריך להצטער על הרפורמה האבודה? התשובה תלויה כמובן בעמדתו של המשיב. הרב הראשי לא מצטער. הוא התנגד לרפורמה. כהנא מצטער, כי הוא חושב שהרפורמה נחוצה לעם ישראל. בהחלט ייתכן שיש גם מי שמצטערים מסיבה אחרת: לא בגלל שהם כל כך רוצים את הרפורמה, אלא בגלל שהם רוצים את החבטה לרבנות הראשית. כך או כך, כנראה שמי שאינם מצטערים במיוחד אלה הישראלים ה״חסרי דת״. לפחות זה המצב, על פי הסקר של ארגון “עם אחד” באמצעות מכון “מדגם” בקרב 508 עולים ובני עולים לישראל. כמו בכל מקרה מהסוג הזה, כאשר עמותה או ארגון עורכים סקר, אנחנו מבקשים לראות את הנתונים המלאים. זה נותן לנו מידה של בטחון שלא עושים עלינו סיבוב. קיבלנו את הנתונים המלאים, המפורטים (תודה!). נשתמש בהם.

מילה של אזהרה: מספר הנדגמים הרלבנטיים לא גדול. בסך הכל נדגמו קצת יותר מ-500 עולים, אבל מהם רק כחמישית שיהדותם לא מוכרת על ידי הרבנות. מתשובותיהם של מי ששייכים לחמישית הזאת ברור שהעניין שלהם בגיור לא גדול. כ-80% מהם אומרים שאין להם עניין לעבור תהליך גיור. זה השיעור בקרב ״עולים״, זה גם השיעור (פחות 3% זניחים) בקרב ״ילדי עולים״. רובם, אגב, לא רק אומרים שאין להם עניין, אלא בוחרים בקטגוריה החזקה יותר. הם והן ״בטוחים״ שאין להם עניין בגיור.

למה אין להם עניין בגיור? הם נשאלו למה לא ״גיור אורתודוכסי״, ונתנו תשובות מגוונות. הקבוצה הגדולה לא מעוניינת, משום שחבריה סבורים שהם כבר ״יהודים״. אם הם כבר יהודים, אין להם סיבה להתייהד. וכאן בדיוק הנקודה שכנראה שכהנא, ועוד רבים כמותו, לא לגמרי מבינים. אין הסכמה על השאלה ״מיהם יהודים״, ולכן אין עדיפות ברורה לקריטריון שכהנא רוצה למסד על פני קריטריונים של אחרים. יכול להיות ש״דריה״ שלו סבורה שהיא יהודיה, ולכן לא תרצה להתגייר, כי מי הוא בכלל שיגיד לה שהיא לא מספיק יהודיה בעיניו. ואם הבן שלו לא ירצה להתחתן איתה בגלל שבעיניו היא לא מספיק יהודיה, גם היא לא תרצה להתחתן איתו כי בעיניה הוא דתי-מתנשא שחושב שיש לו זכות לקבוע מיהו יהודי ומיהו לא יהודי.

משתתפי הסקר, שמעולם לא עברו גיור,  נשאלו ״האם הרפורמה של השר כהנא גורמת או לא גורמת לך לשקול כעת לעבור גיור אורתודוקסי?״ רק קצת יותר מעשירית מהם אמרו שכן (12%). שני שלישים אמרו שלא (66%), והשאר ״לא יודעים. סיבה לאופטימיות? אם כל ה״לא יודעים״ יצטרפו לאלה שישקלו, הרפורמה תוכל לפנות לכשליש מהמתגיירים הפוטנציאליים. כהנא יאמר, ודי בצדק, ששליש זה לא מעט. מאה חמישים או מאתיים אלף עולים (מתוך החצי מיליון שאינם מוכרים כיהודים). ומצד שני, קשה להאמים שכל העשרים אחוז לא יודעים יחליטו שכן, וצריך לקחת בחשבון שגם מאלה שישקלו, יש כאלה שישקלו ויוותרו, או יתחילו ויפסיקו, או יבינו את פרטי הרפורמה וישנו את עמדתם, וכן הלאה.

שורה תחתונה: ילד הצופים מאוד רוצה לסייע, אבל הקשישה כנראה בכלל לא רוצה לחצות את הכביש.

, , , , ,

28/03/2024האתגר ההיסטורי שהמלחמה מציבה בפני פרשני ההלכה מיכה גודמן, אפרת שפירא רוזנברג, מפלגת המחשבות
הקיפאון במו"מ עלול להוביל להתלקחות בלבנון עמוס הראל, הארץ
הראיון עם דונלד טראמפ אריאל כהנא, עומר לחמנוביץ׳, ישראל היום
במקום ניצחון מוחלט: ניצחון יחסי וסביר גיורא איילנד, Ynet
לא באנו לפתור את בעיית הגיוס - באנו לריב עפר שלח, N12
האתגר הוא לשחרר את הדור החרדי הבא מחומות הגטו נחום ברנע, Ynet
חוק הגיוס שמביאה הממשלה הוא הרסני למדינה איילת שקד, N12
המצב בדעת הקהל הפלסטינית: מייאש אך מפכח מיכאל מילשטיין, Ynet
האם בקרוב נגלה שאנחנו (לא) לבדנו? שמואל רוזנר, הקיפוד והשועל
האם ישראל על סף מלחמת אזרחים? שאול אריאלי, הארץ








מפלגה מושבים בכנסת סקר אחרון
(2024-03-29)
ממוצע המדד
המחנה הממלכתי 12 33 34.1
הליכוד 32 19 19.2
יש עתיד 24 12 12.2
ש״ס 11 10 10
ישראל ביתנו 6 10 9.8
עוצמה יהודית 6 10 9.2
יהדות התורה 7 7 6.7
רע״מ 5 5 4.8
מרצ 0 5 4.6
חדש תע״ל 5 5 4.3
תקווה חדשה 4 4
הציונות הדתית 8 0 2.9
בל״ד 0 0 0.3
עבודה 4 0 0

הקליקו על הטורים כדי לארגן את הנתונים לפי סדר