fbpx

משה – תלה את המגילה בבקשה!

הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות. מפת הדרכים המורה את הדרך לגיהנום תלויה על בניין עיריית תל אביב.

כוונות טובות – זה מה שגרם לראש העיר וצוותו לתלות על בית העיריה כרזה גדולה ועליה הטקסט החשוב של מגילת העצמאות. לאן מוליכות כוונות טובות? כבר הזכרנו. ובמקרה הספציפי הזה, הן מוליכות לפוליטיזציה של אחד מהטקסטים היחידים ששרדו את מבחן הזמן ועוד לא עברו פוליטיזציה. אם מגילת העצמאות היא עוד כלי בארסנל של מתנגדי הממשלה, של השמאלנים, של התל אביבים – מהר מאוד היא תהפוך למגונה בעיניהם של תומכי הממשלה שאינם כל הדברים האלה.

ובמילים אחרות, מי שבא לברך יצא מקלל. מי שבא להזכיר לציבור את המגילה ומסריה החשובים, לא בהכרח מועיל למגילה. הנה השוואה שאולי תקומם כמה קוראים: לא טוב שיקרה למגילת העצמאות מה שקרה ליום האבל על רצח יצחק רבין. לא טוב לקחת עניין שיש עליו בסך הכל הסכמה לאומית ולעשות ממנו כלי ניגוח פוליטי.

מגילת העצמאות איננה מסמך שמוכר לכל ישראלי וישראלית. סקר של גיאוקרטוגרפיה שבדק את רמת ההיכרות  הזאת לפני כמה שנים, זיהה שארבעים אחוז מאיתנו לא יודעים בדיוק במה מדובר. חלק מהישראלים חושבים שהמגילה קשורה למשהו שקרה באו״ם. חלקם סבורים שנחתמה בירושלים. המכון לדמוקרטיה משתמש במגילה כמעט כבדרך אגב בסקרים שהוא עורך מעת לעת, כאשר הוא שואל שאלות כמו ״איזה קבוצות לא זוכות לשיוויון בישראל לפי העיקרון של מגילת העצמאות?״ שאלה טובה, ניסוח בעייתי. ניסוח שמעיד על הנחת מוצא של כותביו, שכל מי שמשיב יודע מהי מגילת העצמאות וכיצד היא מבטאת עקרונות של שיוויון. אלא שזה לא המצב. לא כל מי שמשיב יודע במה מדובר, ועוד פחות מזה יודעים מה בדיוק מכיל הטקסט.

מכיוון שכך, היוזמה להפיץ ברבים את הבשורה של מגילת העצמאות היא יוזמה ברוכה. רוצים לתלות על בניין – שיתלו. רוצים שלטי חוצות – שיפרסמו. רוצים תשדירים ברדיו – שיריצו. אם היתה לנו מערכת חינוך ממלכתית שאפשר להתגאות בה, כל תלמיד ישראלי היה יודע לדקלם ממגילת העצמאות בעל פה. אבל זה כנראה חלום שיהיה קשה להגשים. לעומת כרזות ושלטים, שאפשר בלי קושי רב.

ובלבד שזאת תהיה המגילה של כולם. או לפחות שתהיה שאיפה, שייעשה מאמץ, כדי שזאת תהיה מגילה של כולם. זאת היתה ההתעקשות של דוד בן גוריון, שגם הסכים לשלם מחיר בניסוח המגילה, כדי שיחתמו כולם. מאיר וילנר הקומוניסט, חיים משה שפירא מהפועל המזרחי, יצחק מאיר לוין מאגודת ישראל, יצחק גרינבוים מהציונים הכלליים, צבי סגל הרוויזיוניסט. זאת צריכה להיות גם ההתעקשות היום. המגילה היא גם של מי שתומך בפסקת התגברות וגם של מי שמתנגד לה, גם של מי שסבור שחוק דרעי הכרחי וגם של מי שסבור שחוק דרעי מסוכן. אם לא תהיה של כולם, חשיבותה תרד, מעמדה יישחק, כוחה ייפגע.

2022, דרמטית או סטנדרטית? בואו להשיב על שאלון סיכום השנה בעולם

מה אפשר היה לעשות? אפשרות אחת היתה לא לתלות את המגילה בעיתוי הזה ומהסיבות האלה על בניין עיריית תל אביב. על האפשרות הזאת אנשי העיריה מן הסתם היו אומרים שאסור לתת לצד השני, לרגישויות שלו, לעמדות שלו, להכתיב מתי כן ומתי לא מתאים להשתמש במגילת העצמאות. אי אפשר להפוך את מגילת העצמאות לבת ערובה בידי קיצונים שכן או לא אוהבים את השימוש שנעשה בה. או שכן או לא אוהבים את מה שכתוב בה.

זה טיעון מובן, שיש בו יותר משמץ של הגיון. אבל עליו אפשר להשיב בהצעה שנייה: במקום לתלות על בניין עיריית תל אביב, לתלות על כמה בניינים של כמה עיריות בכמה מקומות, שלא כולם מזוהים פוליטית עם מחנה אחד. כמה יפה היה יכול להיות אם את הטקסט החשוב של מגילת העצמאות היו תולים יחדיו ראשי ערים בתל אביב ופתח תקווה, אלעד ובת ים, נצרת ואילת. כמובן, לא כל ראש עיר היה מוכן לעשות דבר כזה. אבל שווה היה לנסות. שווה היה לבחון אפשרות לשלוח באמצעות מגילת העצמאות מסר אקטואלי שאיננו מחנאי-פוליטי, והדרך לשלוח מסר כזה עוברת בעוד ערים, שאינן תל אביב (וגם לא דומות מדי לתל אביב).

מותר להניח שלא נעשה ניסיון כזה. מותר להניח שעיריית תל אביב החליטה לבד, פעלה לבד, עשתה את מה שרצתה לעשות. היא רצתה לשלוח מסר אקטואלי, ולא נבהלה מהעובדה שהוא גם מחנאי-פוליטי. השלט שתלתה גדול, מרשים. הטקסט שבחרה מרגש. הסנטימנט מובן. לא נותר אלא לשלוח בקשה דחופה לראש העיר ירושלים, משה ליאון: מה דעתך לעזור להציל את המגילה מפוליטיזציה, ולתלות אחד כזה גם בירושלים?

, , , , , ,

28/03/2024האתגר ההיסטורי שהמלחמה מציבה בפני פרשני ההלכה מיכה גודמן, אפרת שפירא רוזנברג, מפלגת המחשבות
הקיפאון במו"מ עלול להוביל להתלקחות בלבנון עמוס הראל, הארץ
הראיון עם דונלד טראמפ אריאל כהנא, עומר לחמנוביץ׳, ישראל היום
במקום ניצחון מוחלט: ניצחון יחסי וסביר גיורא איילנד, Ynet
לא באנו לפתור את בעיית הגיוס - באנו לריב עפר שלח, N12
האתגר הוא לשחרר את הדור החרדי הבא מחומות הגטו נחום ברנע, Ynet
חוק הגיוס שמביאה הממשלה הוא הרסני למדינה איילת שקד, N12
המצב בדעת הקהל הפלסטינית: מייאש אך מפכח מיכאל מילשטיין, Ynet
האם בקרוב נגלה שאנחנו (לא) לבדנו? שמואל רוזנר, הקיפוד והשועל
האם ישראל על סף מלחמת אזרחים? שאול אריאלי, הארץ








מפלגה מושבים בכנסת סקר אחרון
(2024-03-22)
ממוצע המדד
המחנה הממלכתי 12 35 34.6
הליכוד 32 17 19.3
יש עתיד 24 12 12.1
ש״ס 11 10 9.9
ישראל ביתנו 6 10 9.8
עוצמה יהודית 6 10 9.1
יהדות התורה 7 6 6.8
תקווה חדשה 0 5.1
רע״מ 5 5 4.7
מרצ 0 5 4.5
חדש תע״ל 5 5 4.3
הציונות הדתית 8 5 2.4
בל״ד 0 0 0.3
עבודה 4 0 0

הקליקו על הטורים כדי לארגן את הנתונים לפי סדר