fbpx

רוצים לחלק מאות מיליארדי שקלים? הנה ההזדמנות שלכם

כשנפתח סבב של מה שנקרא ״דיוני התקציב״, כמו שקורה היום בממשלה, צריך לחזור לשתי אמיתות בסיסיות, שיש לנו נטייה לשכוח:

אלה המיליארדים שלנו שמחולקים על ידי המדינה למטרות שאמורות לשרת את כולנו.

התקציב הוא בסך הכל השתקפות של סדרי עדיפויות. מה חשוב וכמה, מה דחוף וכמה.

כשנזכרים באמיתות הפשוטות האלה, מתפזר לא מעט ערפל. התקציב, שקשה לפיענוח גם למי שמומחה, נעשה לפתע מובן יותר. נכון, לא כל אחד מאתנו יודע לומר כמה עולה להפעיל בית חולים, כמה כסף צריך כדי לתחזק חטיבת טנקים, האם הכסף המופנה לתמיכה בתיאטרון מושקע בדברים הנכונים. אבל כולנו יודעים לומר דברים בסיסיים יותר, כמו: לדעתנו צריך לתת יותר לבריאות ופחות לתיאטרון (או להפך). או: מדינת ישראל נראית לי במצב בטחוני טוב, ואפשר להעביר קצת מהביטחון לתשתיות (או להפך). או: משרד החינוך נראה לי גוף מסורבל ובזבזני, ואפשר לקצץ בתקציב החינוך (או להפך: משכורות המורים נמוכות מדי, ויש הכרח להוסיף לתקציב החינוך).

האם יש לכם אמון בשר האוצר ליברמן? בשרת החינוך שאשא ביטון? ומה עם שר הבריאות, שרת הפנים, שר המשפטים? בואו ודרגו אותם

האם העמדות שלנו בנושאים האלה מבוססות? צריך להניח שבחלק מהמקרים יותר ובחלק פחות. אולי נדמה לנו שישראל בטוחה אבל היא בעצם ניצבת מול מציאות ביטחונית עגומה? אולי נדמה לנו שמשכורות המורים צריכות שיפור, אבל כל כסף שנוסיף לחינוך פשוט ינפח את המנגנון? אולי בעיית התשתיות היא לא מחסור במשאבים אלא ניהול לא מוצלח? האזרחים מנסים לצייר לעצמם, בסיוע ידיעות ופרשנויות בתקשורת, את תמונת המציאות הישראלית. לפעמים הציור נראה חד, לפעמים קצת מטושטש. כך או כך, לאזרחים – לנו – יש אחריות. זוכרים? זה הכסף שלנו, אלה סדרי העדיפויות שלנו. אם לא נתעניין במה שקורה בתקציב, בהחלט ייתכן שמישהו ייקח את הכסף שלנו, וישתמש בו כדי לקדם סדר עדיפויות שאנחנו לגמרי לא מסכימים אתו.

מה סדר העדיפויות שלנו? הנה, מכאן אנחנו מתחילים. אמנם אוגוסט וחם, אבל מעכשיו ועד נובמבר, שבו יסוכם תקציב המדינה, המערכת הפוליטית מחלקת את המיליארדים שלנו. היא מחלקת אותם אחרי כמה שנים שלא היה לישראל תקציב. לכן, מעכשיו ועד נובמבר ננסה לקיים דיון משותף ומושכל על הכסף שלנו והאופן שבו המדינה שלנו משתמשת בו. איך נעשה זאת? בשיתוף פעולה של מערכת משחקי הכיס (כל ערב, שבע ורבע, בכאן 11, וכמובן באתר כאן חדשות ועל שאר הפלטפורמות הדיגיטליות), עם אתר המדד. ובעיקר – בשיתוף פעולה אתכם, גולשים, קוראים, צופים, מאזינים, אזרחים.

מיהו יהודי? מיהי יהודיה? אנחנו ממשיכים לברר – אם עוד לא הצטרפתם, בואו והצטרפו

זה עובד כך: בכל שבוע-שבועיים נציג לכם שאלות מאתגרות שקשורות לתהליך הזה, שבו לוקחים את הכסף שלנו ומחלקים אותו. בשאלה הראשונה, שאנחנו מציגים היום, אנחנו מבקשים דבר פשוט (אבל לא קל): קחו את המיליארדים וחלקו אותם כמו שאתם חושבים שצריך. תנו יותר או פחות לביטחון, לחינוך, לתשתיות, לתרבות, לבריאות. שחקו עם המספרים ושלחו לנו את התקציב שלכם. התקציב כמו שאתם הייתם מחלקים על פי מיטב הבנתכם. אנחנו ננתח את המספרים והנתונים (בפיקוחו של הפרופ׳ קמיל פוקס) ונוכל לראות מה ההבדל בין מה שאנחנו רוצים שיעשו עם הכסף שלנו, לבין מה שעושים אתו באמת (אנחנו לא תמימים. אנחנו מניחים שיש הבדל).

זה סוג של משחק. אתגר. דיון אינטראקטיבי בהשתתפות כולנו. אנחנו מניחים, ומקווים, שאפשר יהיה להפיק ממנו תובנות מעניינות, אולי לאתגר כמה מוסכמות, אולי להקשות, ולו במעט, על המערכת הפוליטית שמחלקת את המיליארדים. לא להקשות כדי שיהיה יותר קשה. להקשות כדי שיהיה יותר מדויק. כדי שהכסף שלנו יחולק לפי סדרי העדיפויות שלנו, ולא לפי סדרי עדיפויות של מישהם אחרים, שיש להם סדרי עדיפויות אחרים.

זהו. סוף הנאום. נעבור למעשים. בואו לחלק מיליארדים. בואו להשתתף אתנו בדיון החשוב הזה, על הכסף שלנו ועל החיים שלנו. יהיה מעניין.

להשתתף במשחקי התקציב – לחצו כאן

 

, , , , , , , , ,

18/03/2024מלחמה בטיקטוק. בקרוב גם בישראל? אופיר דיין, N12
בדרך למעלה יש בעיה לקצינים לוחמניים חגי סגל, מקור ראשון
מדד החברה הישראלית למרץ 2024: תמיכה במלחמה עם לבנון רוזנר, פוקס, סלפקוב, JPPI
שירתָּ — קיבלת, לא שירתָּ — לא קיבלת שאול אמסטרדמסקי, כלכליסט
מידת האמון הכללית של אזרחי ישראל ברשויות המדינה נמוכה מאוד שלמה פיוטרקובסקי, מקור ראשון
המבחן של סער יהיה כשגנץ ואיזנקוט יחליטו לפרוש יוסי ורטר, הארץ
סופר: הפעם בלי ישראבלוף בגיוס חרדים אמיר אטינגר, ישראל היום
הפוליטיזציה המשתיקה של המונח "תיאוריית קונספירציה" רן ברץ, מקור ראשון
תת־אלוף דן גולדפוס לא שונה בהרבה מתת־אלוף ברק חירם נחום ברנע, Ynet
האם ביידן מתח קו אדום לישראל? שמואל רוזנר, יואב זהבי, כאן חדשות








מפלגה מושבים בכנסת סקר אחרון
(2024-03-15)
ממוצע המדד
המחנה הממלכתי 12 36 33.3
הליכוד 32 18 20.1
יש עתיד 24 11 12.3
ש״ס 11 10 9.8
ישראל ביתנו 6 9 9.8
עוצמה יהודית 6 9 9.1
יהדות התורה 7 6 7.1
תקווה חדשה 4 5.5
רע״מ 5 4 4.9
מרצ 0 4 4.5
חדש תע״ל 5 5 4.2
הציונות הדתית 8 4 2.3
בל״ד 0 0 0.3
עבודה 4 0 0

הקליקו על הטורים כדי לארגן את הנתונים לפי סדר