fbpx

רוב הציבור מוכן לקואליציה גם עם ערבים וגם עם חרדים

השאלה פשוטה: לאיזה מפלגה לא תצביעו. יש לא מעט ישראלים שנשבעים שלא יצביעו למפלגה שתשב בקואליציה של בנימין נתניהו. יש כאלה שלא מוכנים להצביע למפלגה שתלך עם ״השמאל״. ועוד יותר, כך נדמה, כלה שלא יצביעו למפלגה שתלך עם ״הערבים״. אם לומר את האמת, הם כנראה לא מתכוונים ל״ערבים״ באשר הם אלא לרשימה המשותפת. רק השבוע, העלה גדעון סער שלט גדול שמחבר את נתניהו לשני פוליטיקאים שהלגיטימיות שלהם, לפחות בעיני סער, כנראה מפוקפקת – עבאס מנסור ואיתמר בן גביר. יש להניח שסער מניח, שמי שיראה את השלט הזה אולי יאמר לעצמו: אני לא מצביע למפלגה שתשב עם מנסור ועם בן גביר.

אם עוד לא הצטרפתם לתחרות תחזית הבחירות של המדד עם כאן חדשות? זה הזמן. לחצו כאן.  

אבל עם מי באמת ישראלים לא מוכנים לשבת באותה קואליציה? או, ליתר דיוק, מי מהישראלים במת יימנע מהצבעה למפלגה בגלל החשד שתלך עם ההוא או עם ההיא? בדקנו. בסקר של כאן חדשות והמדד (שבוצע על ידי דודי חסיד וחברת קנטאר). וגילינו כל מיני דברים מעניינים, שחלקם יסופרו כאן בימם הקרובים.

אבל נפתח בזה: שיעור הישראלים שימנעו מהצבעה למפלגה שתשב גם עם ערבים וגם עם חרדים די נמוך. בערך כשיעור בוחריו של אביגדור ליברמן. על מה זה מעיד? נדמה שקודם כל על גישה ריאלית לחיים. הבוחרים מבינים שבלי ערבים (10-15 מנדטים) ובלי חרדים (15-17 מנדטים) לא בטוח שנשארים מספיק חברי כנסת לקואליציה. לא כאשר צריך לקחת בחשבון עוד החרמות, של נתניהו, או של השמאל, או של אבתיסאם מרענה ממפלגת העבודה (שכבר התנצלה, ודמעה, ולטעמי הגיע הזמן לרדת לה מהראש גם אם ברור שציונית גדולה היא לא היתה ולא תהיה). במילים אחרות: מי רוצה להצביע למפלגה שיש לה סיכוי כלשהו לתפוס בשלטון, כנראה צריך לקחת בחשבון אפשרות לישיבה משותפת גם עם מפלגות שהם לא בדיוק החביבות עליו. העיפו מבט במדד הקואליציות המתעדכן שלנו, ותבינו שזה המצב.

ועוד גילינו, ששיעור המסתייגים מישיבה עם הערבים גבוה משמעותית משיעור המסתייגים מישיבה עם החרדים. זה חשוב, כי בעוד שיאיר לפיד מנסה להדביק לנתניהו את החרדים – כסוג של איום על המצביעים שזה מה שצפוי להם, לנתניהו יש נשק פוליטי מאיים יותר – הערבים. כמעט פי שלושה ישראלים (יהודים) מעדיפים לא לשבת עם הערבים מאשר לא לשבת עם החרדים. ואמנם, נתניהו שינה את הטון כלפי הערבים, ואולי קצת קשה לו עכשיו להשתמש בנשק הפוליטי הזה באותה אפקטיביות, כי כולם מבינים שרע״מ הפורשת היא, בין השאר, יציר כפיו. אבל כבר אמרנו. מילת הקוד ״ערבים״ לא באמת מכוונת לערבים. היא מכוונת לרשימה המשותפת. ועם ערבים כאלה, נתניהו (וגם סער, בנט ואחרים) לא ישבו.

עשינו את ההצלבות המתחייבות. מי יצביע למפלגה שתשב גם עם ערבים וגם עם חרדים – קרי, לא דוגל בהחרמה (של שתי קבוצות אלה). מי יצביע רק למפלגה שלא תשב עם ערבים, אבל אין לו בעיה של ישיבה עם חרדים. מי יצביע למפלגה שתשב עם ערבים, אבל לא לאחת שתשב עם חרדים, ומי מחרים גם וגם. כן ולא, לא וכן. הגרף לפניכם.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

, , , , ,

28/03/2024האתגר ההיסטורי שהמלחמה מציבה בפני פרשני ההלכה מיכה גודמן, אפרת שפירא רוזנברג, מפלגת המחשבות
הקיפאון במו"מ עלול להוביל להתלקחות בלבנון עמוס הראל, הארץ
הראיון עם דונלד טראמפ אריאל כהנא, עומר לחמנוביץ׳, ישראל היום
במקום ניצחון מוחלט: ניצחון יחסי וסביר גיורא איילנד, Ynet
לא באנו לפתור את בעיית הגיוס - באנו לריב עפר שלח, N12
האתגר הוא לשחרר את הדור החרדי הבא מחומות הגטו נחום ברנע, Ynet
חוק הגיוס שמביאה הממשלה הוא הרסני למדינה איילת שקד, N12
המצב בדעת הקהל הפלסטינית: מייאש אך מפכח מיכאל מילשטיין, Ynet
האם בקרוב נגלה שאנחנו (לא) לבדנו? שמואל רוזנר, הקיפוד והשועל
האם ישראל על סף מלחמת אזרחים? שאול אריאלי, הארץ








מפלגה מושבים בכנסת סקר אחרון
(2024-03-22)
ממוצע המדד
המחנה הממלכתי 12 35 34.6
הליכוד 32 17 19.3
יש עתיד 24 12 12.1
ש״ס 11 10 9.9
ישראל ביתנו 6 10 9.8
עוצמה יהודית 6 10 9.1
יהדות התורה 7 6 6.8
תקווה חדשה 0 5.1
רע״מ 5 5 4.7
מרצ 0 5 4.5
חדש תע״ל 5 5 4.3
הציונות הדתית 8 5 2.4
בל״ד 0 0 0.3
עבודה 4 0 0

הקליקו על הטורים כדי לארגן את הנתונים לפי סדר