fbpx

מה חזיתם נכון לשנת תשפ״ב, מה אתם חוזים לשנת תשפ״ג?

תחזית היא דבר קשה. מי ידע מראש שתבוא קורונה? מי ידע מראש מתי רוסיה תפלוש לאוקראינה? מי העלה על שדעתו שבישראל יהיה ראש ממשלה עם חמישה-שישה מנדטים? העולם הוא מקום מורכב, מפתיע. לא קל לחזות לאן ילך. לא קל למומחים, לא קל לאזרחים. ובכל זאת, תחזית היא מה שכולנו עושים. כמה חוקרים אפילו חושבים שזה אחד מההבדלים העיקריים בין בני אדם לבין שאר בעלי החיים, היכולת לראות עתיד, לתכנן קדימה. כלומר – לעשות תחזית. אם לא נקים רכבת קלה, לא יישאר מקום על הכבישים, זו תחזית, שנשענת על נתונים. האם זו תחזית נכונה? מן הסתם כן, אבל אולי לא. אולי מחר יתברר שכל המכוניות נעשו אוטונומיות וכל האנשים עברו לעבוד מהבית, ובכלל אין צורך ברכבת קלה. אבל בינתיים בונים, כי אחרת ניתפס לא מוכנים. ובמילים אחרות: אנחנו לא מי יודע מה טובים בתחזיות, אבל אין לנו מנוס מהן.

מה יקרה לנו בשנת תשפ״ג? בואו ושתפו אותנו בתחזית שלכם

מה יקרה בבחירות? משחק התחזית של כאן והמדד מחכה לכם

לפני שנה, קרוב לראש השנה, הצגנו באתר המדד שאלון על מה שיקרה בשנה הבאה. שאלנו, לדוגמה, האם האינפלציה תעלה ובכמה. רק מעטים ידעו לחזות היטב את המציאות כפי שהתגלתה. שאלנו האם איראן תפרוץ לפצצה גרעינית. שאלנו האם קבוצה שאיננה מכבי חיפה, מכבי תל אביב או הפועל באר שבע, תזכה באליפות המדינה בכדורגל. לזה דווקא קיבלנו תשובה חדה, ונכונה. לא. בכדורגל זה לא יקרה. השנה אנחנו שואלים גם על הכדורגל שוב, ויש תחושה שהתשובה ידועה מראש. אבל אולי מישהם בכל זאת חושבים שתהיה הפתעה?

הרבה מאוד מחקרים הוקדשו ליכולתם של בני אדם, מומחים ושאינם מומחים, לחזות התפתחויות בזירה הפוליטית, המדינית, הכלכלית. אם אתם רוצים ספר מעניין על הנושא הזה, נסו את ״תחזיות על״ של פיליפ טטלוק ודן גרדנר. טטלוק הוא האיש שעשה ניסוי מוכר, כאשר השווה תחזיות של מומחים לתחזיות של קופים. כלומר, תחזיות אנושיות לתחזיות אקראיות. המומחים לא יצאו מזה טוב. מאז, עבד כדי לטפח תורת חיזוי שמביאה תוצאות טובות יותר. יש מי שמאמינים שתורות כאלה קיימות. לדוגמה, באמצעות הסתמכות על בורסות של חזאים, שמושקעים כלכלית ביכולת לזהות את העתיד (המיליארדר ג׳ף יאס, המייסד של Susquehann, הסביר את התורה הזאת לפני כמה ימים בעיתון וול סטריט ג׳ורנל).

ומה על היכולת של הציבור לחזות במשותף את העתיד? ככה ככה. את היכולת של קבוצה שאיננה חיפה, תל אביב, באר שבע לזכות באליפות בכדורגל, הציבור מבין, וחוזה בהתאם. דברים פחות בטוחים הוא חוזה קצת פחות. בעיקר, ניכר שבמקרים רבים החזאים והחזאיות נצמדים למוכר. מה שהיה הוא שיהיה. קל יותר לומר ״לא יקרה״ על מה שלא קרה, קל להמר על המשך ולא על שינוי, על משהו שכרגע אין ובשנה הבאה ישתנה.

בדקנו את כל התשובות לכל השאלות, והשתמשנו רק במי שהשיבו יחסית מוקדם על השאלון, כלומר, מי שבאמת ענו עליו לפני שנה, ולא אלה שענו עליו לפני חודשיים, כשהמציאות כבר הייתה יותר ברורה. בימים שנותרו עד ראש השנה נחשוף כאן את המספרים, כל פעם קצת. ונתחיל בשתי דוגמאות. הנה דוגמה לממצא שנדמה לנו שהוא מעניין, או לפחות חצי מעניין. שאלנו ״האם ישראלים יקבלו השנה פטור מוויזה לארה״ב״. זוכרים שהיה דיבור כזה? שרת הפנים איילת שקד הבטיחה פטור כזה כמה פעמים. היא גם נקבה בתאריך. קצת לא נעים לעקוץ אותה כרגע, כי יש לה צרות גדולות יותר. אבל בכל מקרה ייאמר להגנתה שהתאריך שהבטיחה עוד לא הגיע (עד 2023).

בתחילת הקיץ, עם קריסת הממשלה והחלטה ללכת לבחירות, היה קרב פוליטי קצר על החקיקה שצריך להעביר כדי לקבל את הפטור. או כך לפחות טענה הקואליציה, כשהליכוד ולווייניו החליטו להצביע נגד כל החוקים של הקואליציה. שקד טענה שבגלל התנהלותו של בנימין נתניהו יטורפד הפטור מוויזה. כך צייצה: ״נתניהו, מוותרת על הקרדיט. רק תאפשר לאזרחי ישראל פטור מוויזה לארה״ב״. כך או כך, באשמתה, באשמתו, או בגלל האמריקאים, השנה זה כבר לא קרה. הפטור לא ניתן.

מי הבין מראש שזה לא יקרה? הפילוח של בוחרים על פי סולם פוליטי מלמד שביחס לשאלה הזאת לא ניכר פער מובהק. אין הערכה יותר אופטימית של אוהדי ממשלת בנט-לפיד, ואין הערכה יותר פסימית של בוחרי הימין, מתנגדי הממשלה. בסך הכל, ברוב הקבוצות ניכר רוב של ספקניות וספקנים. אין פטור היום, למה שנניח שיהיה פטור מחר? כנראה שלא יהיה. גם רוב תומכי הממשלה וגם רוב מתנגדיה חזו נכון מה יקרה. אבל יש תחומים שבהם ההתאמה בין עמדות פוליטיות לבין תחזיות בהחלט ניכרים. לדוגמה, השאלה כמה זמן תשרוד הקואליציה.

האמת היא, שהשאלה שלנו לא הייתה טובה. ביקשנו לקבוע האם ״ממשלת בנט-לפיד תיפול ותוחלף בממשלה אחרת״. למה זו לא שאלה טובה? כי יש בה שני מרכיבים. 1. האם הממשלה תיפול, ו-2. האם הממשלה תוחלף. מה שקרה השנה הוא שהממשלה נפלה אבל לא הוחלפה. אז מי צדקו ומי טעו – מי שאמרו שזה יקרה או מי שאמרו שזה לא יקרה? אם רוצים להיות פורמליסטים, מי שאמרו שזה לא יקרה צדקו: כי הממשלה לא נפלה והוחלפה, היא רק נפלה. אבל בכל זאת נדמה שמי שאמרו שזה כן יקרה הם אלה שצדקו, לא? בכל מקרה, השגיאה בניסוח הייתה שלנו, כך שצריך להתייחס בזהירות לתשובות.

ומצד שני, אפשר לראות שיש סולם מובהק של תשובות משמאל לימין, או ימין לשמאל. מתנגדי הממשלה המובהקים, רוב מתומכי הימין, הניחו שהיא תיפול ותוחלף. צדקו או טעו – החלטה שלכם. רוב מתומכי המרכז-שמאל, תומכי הממשלה, הניחו שלא תיפול ותוחלף במהלך שנת תשפ״ב. היא בפירוש נפלה, ובקרוב אולי גם תוחלף (אם אנחנו לא בדרך לעוד בחירות). כלומר, מדובר בתחזית שהיא גם משאלת לב. מדובר בתחזית שמשקפת הערכה דרך משקפיים מסוימים של מחנה מסוים. לבוחרי הממשלה הבטיחו כל הזמן שהממשלה יציבה, מתפקדת, פועלת ברוח טובה – והם האמינו. למתנגדי הממשלה הבטיחו כל הזמן שהממשלה חלשה, מתפוררת, עוד רגע תיגמר – וגם הם האמינו. זה השתקף בתחזיות שלהם. כל אזרח, כל מנהיג, כל מומחה, כל חזאי, מרכיב את המשקפיים שלו. גם אתם ואתן מרכיבים משקפיים. כדאי לזכור את זה בעוד רגע, כשתלחצו על הקישור ותבואו לשתף אותנו בתחזית שלכם לשנה הבאה.

כן – אנחנו שוב שואלים: מה יקרה בשנה הבאה? ואנחנו מחכים לשמוע מכם. האם שוב יהיה סגר קורונה? שוב יהיו בחירות? האם מחירי הדיור סופסוף ירדו? האם הרכבת הקלה בתל אביב באמת תפעל? יש לנו 12 שאלות של תחזית. לחצו כאן ונסו להשיב עליהן. מה יקרה ומתי יקרה. זה לא קל, אבל תמיד מעניין לראות לאחור מה ידענו מראש, ואיפה הופתענו.

, , , , , ,

28/03/2024האתגר ההיסטורי שהמלחמה מציבה בפני פרשני ההלכה מיכה גודמן, אפרת שפירא רוזנברג, מפלגת המחשבות
הקיפאון במו"מ עלול להוביל להתלקחות בלבנון עמוס הראל, הארץ
הראיון עם דונלד טראמפ אריאל כהנא, עומר לחמנוביץ׳, ישראל היום
במקום ניצחון מוחלט: ניצחון יחסי וסביר גיורא איילנד, Ynet
לא באנו לפתור את בעיית הגיוס - באנו לריב עפר שלח, N12
האתגר הוא לשחרר את הדור החרדי הבא מחומות הגטו נחום ברנע, Ynet
חוק הגיוס שמביאה הממשלה הוא הרסני למדינה איילת שקד, N12
המצב בדעת הקהל הפלסטינית: מייאש אך מפכח מיכאל מילשטיין, Ynet
האם בקרוב נגלה שאנחנו (לא) לבדנו? שמואל רוזנר, הקיפוד והשועל
האם ישראל על סף מלחמת אזרחים? שאול אריאלי, הארץ








מפלגה מושבים בכנסת סקר אחרון
(2024-03-29)
ממוצע המדד
המחנה הממלכתי 12 33 34.1
הליכוד 32 19 19.2
יש עתיד 24 12 12.2
ש״ס 11 10 10
ישראל ביתנו 6 10 9.8
עוצמה יהודית 6 10 9.2
יהדות התורה 7 7 6.7
רע״מ 5 5 4.8
מרצ 0 5 4.6
חדש תע״ל 5 5 4.3
תקווה חדשה 4 4
הציונות הדתית 8 0 2.9
בל״ד 0 0 0.3
עבודה 4 0 0

הקליקו על הטורים כדי לארגן את הנתונים לפי סדר