fbpx

מה לומדים מסקר הסקרים? שבינתיים, הרבה מתעקשים על בחירה מסוכנת

עם תחילתו של שבוע חדש, שלושה וחצי שבועות לפני הבחירות בסך הכול, הצגנו בהכל פוליטי של אסף ליברמן את סקר הסקרים המעודכן של המדד וכאן חדשות. למי שהחמיץ, או לא הספיק להתעכב על הנתונים, וגם בתוספת של כמה גרפים שלא הספקנו להראות, הנה מה שראינו.

  1. מצב המפלגות: צריך לומר שהוא די סטטי. כלומר, לא רואים תנועה משמעותית, לא בין מפלגות ולא בין גושים. אם זה לא יקרה בשבועיים הקרובים, זה כנראה יחכה לשלושת הימים האחרונים, ואם לא יקרה גם בהם, אולי פשוט נישאר כך. מה זה כך? עברו לסעיף הבא.

 

  1. מצב הקואליציות: הנה שלוש אפשרויות. אפשר להרכיב עוד כמה. המשמעות תהיה דומה בכל המקרים. קשה להרכיב קואליציה, או משום שאין רוב (למחנה הימין-חרדים כרגע אין, אבל הוא לא רחוק), או משום שיש רוב ואין הסכמה (ראו בנט עד מרצ). מה זה אומר אין הסכמה? אחד משני דברים או שניהם יחד. או שאין הסכמה אידיאולוגית, או שאין הסכמה פרסונלית. כלומר, גם יש קושי לחבר את איילת שקד ומירב מיכאלי לקואליציה אחת, וגם קשה לחבר את גדעון סער ויאיר לפיד שקואליציה שברור מי מוביל אותה.

 

  1. ועוד מילה על הקושי הפרסונלי. נדמה לי, וכך עולה גם מהרבה מאוד שיחות וראיונות, שלי ושל אחרים (ראו לדוגמה חן ארצי סרור בידיעות ביום שישי), שלבנט יהיה קל יותר לשבת תחת נתניהו, ולחכות לתורו, מאשר להמליך את לפיד או סער, כלומר, לקפוץ לדור החדש של מנהיגות מתוך ויתור על מקומו. יהיו מי שיגנו את בנט על החלטה כזאת, אבל זו החלטה טבעית של פוליטיקאי תחרותי. מי שלא רוצה בהיתכנות של החלטה כזאת צריך להצביע למפלגה אחרת. וכמובן, לא בטוח שזה יעזור, כי כרגע קשה לדמיין איזושהי קואליציה שאין בה בנט, מה שמחזיר אותנו לדילמה של בנט. האם לתת לנתניהו עוד כהונה (אם המספרים מאפשרים) או להמליך את יורשו שאיננו-הוא.
  2. דיברנו קצת (אסף ואני) גם על ציפיות מול סקרים. אתגר תחזית הבחירות שלנו צובר עוד ועוד משתתפים, עוד ועוד תחזיות (אם עוד לא הצטרפתם, הקליקו כאן). בינתיים, רובן קרובות למדי למצב בסקרים, אבל יש כמה הבדליים ששווים התייחסות. הראשון – הציבור עודו מניח שהליכוד יצליח לקבל כמה מנדטים נוספים ברגע האחרון. זאת למרות היציבות היחסית של המפלגה בסקרים עד כה, רוב הזמן מתחת לשלושים מנדטים. ועוד – שתי מפלגות שעוברות בסקרים, מקבלות ציון לא עובר בתחזיות. האחת היא כחול לבן, השנייה היא הציונות הדתית.אם צריך לנסות ולפענח את הפער ההנחה שלי היא זו: במקרה של כחול לבן – זה בגלל הדיבורים, שלא נפסקים, על כך שגנץ מצופה לפרוש כדי לא לסכן קולות. בראיון עם ליברמן הוא נשמע נחוש להמשיך, אבל לא לגמרי הכחיש שעוזרו הקרוב, הוד בצר, אכן אמר לו בשלב מסוים שייתכן שהגיע הזמן להתקפל. במקרה של הציונות הדתית – נדמה לי שהמפתח הוא המגזריות. כלומר, רוב החזאים שלנו פשוט לא מכירים אף אחד שמצביע לציונות הדתית, מפלגה שמצביעיה באים ממגזר מאוד ספציפי ודי סגור. מכיוון שכך, ומכיוון שלמפלגה אין איזה רקורד היסטורי של נוכחות בכנסת (שלא כמו מרצ לדוגמה, שמצבה בסקרים דומה), החזאים מניחים שלא תעבור. האם זה ההסבר הנכון לפער? לא יודע. לא משוכנע. אם למישהו יש הסבר אחר, הוא והיא מוזמנים להציע.

 

  1. מילה נוספת על אחוז החסימה. הצגנו גרף של שלוש מפלגות. כל אחת מהן בסכנה, אבל ברמה משתנה. הגרף מסכם את הממוצע של כל סקרי פברואר, ומלמד מה קרה לציונות הדתית, למרצ ולכחול לבן. למעשה, הכותרות די מסבירות את עצמן. מרצ הייתה כל הזמן מעל הקו, למעט מעידה אחת (שפגעה בה לזמן מה גם במסגרת הממוצע). הציונות הדתית התחילה מתחת, עלתה ולא יורדת. כחול לבן היא המפלגה שתוצאותיה יותר תזזיתיות, ולכן נדמה שהיא זו שבסכנה גדולה יותר ממפלגות אחרות על הגבול. מה יקרה אם לא יעברו? אם הציונות הדתית תיקח שלושה וחצי מנדטים ולא תעבור, לנתניהו כמעט בוודאות לא תהיה קואליציה. מרצ קצת פחות חשובה, כי מלכתחילה לא ברור שהיא בתוכנית של מישהו לקואליציה (והכוונה היא למישהו שריאלי שיקים קואליציה). כחול לבן קריטית. אם היא לוקחת שלושה וחצי מנדטים שהיו הולכים לסער, לפיד או ליברמן, אפילו בנט, היא יכולה להיות הפער בין כן ממשלה ולא ממשלה. זה לא אומר שהיא צריכה לפרוש, לא יותר ממפלגות אחרות על סף אחוז החסימה, זה אומר שהיא לוקחת סיכון, ובוחריה לוקחים סיכון. טוב שיש סקרים: הם מלמדים על הסיכון, כך שהציבור והמנהיגים יוכלו לקבל החלטה מושכלת. בינתיים נדמה, שקרוב לשלושים מנדטים החליטו ללכת על סיכון.

 

  1. בסקר הסקרים רע״ם לא עוברת. אבל שימו לב שבסקר אחד (של קמיל פוקס בערוץ 13) המפלגה עברה את אחוז החסימה. ושימו לב שבאופן היסטורי סקרים במגזר הערבי לא נוטים לדייקנות. וקחו בחשבון שכמו שיש מפלגות שיכולות ליפול מתחת לאחוז החסימה, יש כאלה שיכולות להפתיע ולעלות מעליו. הייתי שם עין על רע״ם.

 

, , , , , ,

28/03/2024האתגר ההיסטורי שהמלחמה מציבה בפני פרשני ההלכה מיכה גודמן, אפרת שפירא רוזנברג, מפלגת המחשבות
הקיפאון במו"מ עלול להוביל להתלקחות בלבנון עמוס הראל, הארץ
הראיון עם דונלד טראמפ אריאל כהנא, עומר לחמנוביץ׳, ישראל היום
במקום ניצחון מוחלט: ניצחון יחסי וסביר גיורא איילנד, Ynet
לא באנו לפתור את בעיית הגיוס - באנו לריב עפר שלח, N12
האתגר הוא לשחרר את הדור החרדי הבא מחומות הגטו נחום ברנע, Ynet
חוק הגיוס שמביאה הממשלה הוא הרסני למדינה איילת שקד, N12
המצב בדעת הקהל הפלסטינית: מייאש אך מפכח מיכאל מילשטיין, Ynet
האם בקרוב נגלה שאנחנו (לא) לבדנו? שמואל רוזנר, הקיפוד והשועל
האם ישראל על סף מלחמת אזרחים? שאול אריאלי, הארץ








מפלגה מושבים בכנסת סקר אחרון
(2024-03-22)
ממוצע המדד
המחנה הממלכתי 12 35 34.6
הליכוד 32 17 19.3
יש עתיד 24 12 12.1
ש״ס 11 10 9.9
ישראל ביתנו 6 10 9.8
עוצמה יהודית 6 10 9.1
יהדות התורה 7 6 6.8
תקווה חדשה 0 5.1
רע״מ 5 5 4.7
מרצ 0 5 4.5
חדש תע״ל 5 5 4.3
הציונות הדתית 8 5 2.4
בל״ד 0 0 0.3
עבודה 4 0 0

הקליקו על הטורים כדי לארגן את הנתונים לפי סדר