fbpx

אם ההגיון ינצח, נתניהו הפסיד את השלטון. הוא נלחם על הליכוד

ננסה ניתוח קר של המציאות הפוליטית. תמיד יש אפשרות שאנחנו מחמיצים משהו, אבל זה מה שאנחנו רואים.

הבסיס: נתניהו לא יוכל להקים ממשלה. למה? כי אין לו רוב. בצלאל סמוטריץ׳ לא נעתר להצעה להסתמך על רע״מ. גדעון סער לא נעתר להצעה להתחרט על החרמת נתניהו. נפתלי בנט לא עושה מאמץ גדול לסייע לנתניהו – ולמה שייעשה? השורה התחתונה, לנתניהו אין ממשלה. הוא יודע את זה, ולכן נאחז בקש הבחירה הישירה.

שורה תחתונה: כרגע הוא המאמן שגורל קבוצתו לא בידו. הוא לא בשליטה. ההוא תלוי בניצחונות ובהפסדים של יריביו.

הדילמה של בנט: בנט הוא האיש שיצטרך להחליט מה לעשות לאחר כישלונו של נתניהו. אפשרות אחת היא להיכשל בעצמו, וללכת לבחירות חמישיות. אפשרות שניה היא להצליח ולקים ממשלה. הקושי ברור מאליו: הקואליציה שיקים תסתמך כנראה על מפלגות שיש בינו לבינן מרחק אידיאולוגי גדול (לא, הכוונה לא ליש עתיד. עם לפיד בנט מסתדר. הכוונה היא לעבודה ומרצ, ותמיכת הערבים). זו לא קואליציה שיש לה סיכוי לשרוד את טלטלות היומיום לזמן ארוך. זו קואליציה שקמה למטרה אחת בלבד – החלפת שלטון. בעצם, הדילמה של בנט היא זו: האם הבוחרים שלו – שלו – יתגמלו אותו או יענישו אותו על כך שהזיז את נתניהו מבלפור. האם מוטב לו להתמודד שוב בספטמבר, כמי שלא הצליח להקים ממשלה חלופית בגלל דבקות באידיאולוגיה – או שמא מוטב לו להתמודד באפריל של עוד שנה מכיסא ראש הממשלה.

שורה תחתונה: בכל החלטה יש אלמנט של הימור, אבל נדמה שבנט חצה את הרוביקון והחליט לנסות להיכנס לבלפור. החלטה הגיונית: אם אתה רוצה להיות ראש ממשלה ונותנים לך את המפתח, אתה לא אומר לא, כי לא בטוח שתהיה עוד הזדמנות.

הדילמה של מפלגות המרכז שמאל: מפלגות המרכז שמאל הן אלה שיצטרכו לתת לבנט חבל כדי שיוכל ללכת בלי (ממשלת ימין) ולהרגיש עם (או לפחות להעמיד פנים). ברור שלא יאהבו לעשות זאת, וברור שאם יגזים מאוד בדרישותיו יהיה עליהן לחץ של בוחרים לא להיכנע לגמרי, אבל גם הדילמה שלהן מתכנסת בסופו של דבר לשאלה פשוטה: האם מוטב לדבוק באידיאולוגיה וללכת לבחירות בספטמבר, או להתגמש, לתת לבנט כמה חודשי שלטון כדי להוציא את נתניהו מבלפור, ואז ללכת לבחירות.

שורה תחתונה: מבחינת המפלגות האלה אין שום יתרון בהשלמה עם המשך שלטון נתניהו והליכה לבחירות בספטמבר. נתניהו בחוץ ביד יותר טוב מאפשרות לעוד מנדטים על העץ. נתניהו בחוץ זו הבטחת בחירות ממומשת שאפשר להתגאות בה. היא הבטחה חשובה מספיק בכדי להצדיק בליעה של כמה צפרדעים, לתקופה מוגבלת.

הדילמה של ראשי הליכוד: נתניהו לא יקים ממשלה. כנראה שבנט יקים ממשלה. כנראה שזו לא תהיה ממשלה שסיכוייה להאריך ימים גדולים במיוחד. זה יהיה הרגע שבו ראשי הליכוד שאינם נתניהו צריכים להחליט האם הגיע הרגע לנעוץ את הסכין ולסובב. האם מוטב להם להיכנס למלחמה פנימית, לנצל את הזמן עד לבחירות באפריל הבא, כדי לבוא אליהן בלי נתניהו. או שמא סיכויי הליכוד לחזור לשלטון עדיין גבוהים יותר כאשר נתניהו בראש.

שורה תחתונה: גם לראשי הליכוד נמאס. טוב להם שבנט יהיה מי שהורג את המלך. כך יוכלו להאשים אותו, בעודם מוודאים הריגה ונלחמים על הירושה.

עמדת המצביעים: נכון, הימין קיבל הרבה יותר קולות. אבל שאלת הימין שמאל לא הייתה השאלה המכרעת של הבחירות. כל מי שהצביע לגדעון סער הצביע למועמד ימין בידיעה מראש שלא ילך עם נתניהו. לבנט יש קצת יותר מרבע מיליון מצביעים. גם הם ידעו מראש שישנה אפשרות שלא ילך עם נתניהו, ונתנו לו את קולם. למעשה, מיליון ושמונה מאות מאות אלף מצביעים קבעו במובהק שהם מעדיפים את נתניהו. שני מיליון קבעו במובהק שאינם רוצים בו. עבור חלק ניכר מהם, העובדה שאינם רוצים בו היא בעדיפות ראשונה, יותר מכל עניין אחר. קודם שנתניהו ילך, אחר כך – באפריל הבא, או יוני, או מתישהו – נתארגן להילחם על דברים אחרים. השאר על הגדר. ומאלה שהעדיפו את נתניהו, רבים כבר החלו לעשות חשבון מחדש. בוחרי סמוטריץ׳ לדוגמה, רוצים ימין – לא דווקא נתניהו. בוחרי יהדות התורה הם אנשים פרגמטים, לא חסידי נתניהו. ראש הממשלה מאבד תמיכה, ודי מהר. הוא איש שמכיר את תעתועי ההיסטוריה, ויודע כמה מהר מתהפך גורלו של מנהיג. יכול להיות שזה כבר קרה. יכול להיות שהבוחרים, גם רבים מהבוחרים שלו, מחפשים אקזיט. 

שורה תחתונה תחתונה: על פי החישוב הקר, שלא תמיד מנצח בפוליטיקה, בנט יקים ממשלה, שתשרוד כמה חודשים. הקרב הגדול של נתניהו יהיה הקרב הפנימי בליכוד. לשרוד כמנהיג עד הבחירות הבאות.

מסכימים? לא מסכימים? ההזדמנות שלכם לחזות את הקואליציה הבאה נמצאת כאן. הקליקו.

ובאותה הזדמנות, ספרו לנו מה דעתכם על ביצועיו של הנשיא האמריקאי ג׳ו ביידן והאם הוא טוב לישראל.

, , , , ,

28/03/2024הקיפאון במו"מ עלול להוביל להתלקחות בלבנון עמוס הראל, הארץ
הראיון עם דונלד טראמפ אריאל כהנא, עומר לחמנוביץ׳, ישראל היום
במקום ניצחון מוחלט: ניצחון יחסי וסביר גיורא איילנד, Ynet
לא באנו לפתור את בעיית הגיוס - באנו לריב עפר שלח, N12
האתגר הוא לשחרר את הדור החרדי הבא מחומות הגטו נחום ברנע, Ynet
חוק הגיוס שמביאה הממשלה הוא הרסני למדינה איילת שקד, N12
המצב בדעת הקהל הפלסטינית: מייאש אך מפכח מיכאל מילשטיין, Ynet
האם בקרוב נגלה שאנחנו (לא) לבדנו? שמואל רוזנר, הקיפוד והשועל
האם ישראל על סף מלחמת אזרחים? שאול אריאלי, הארץ
חג העלייה והזהות היהודית-ישראלית: משמעות חדשה לפורים מייקל איזנברג, מקור ראשון








מפלגה מושבים בכנסת סקר אחרון
(2024-03-22)
ממוצע המדד
המחנה הממלכתי 12 35 34.6
הליכוד 32 17 19.3
יש עתיד 24 12 12.1
ש״ס 11 10 9.9
ישראל ביתנו 6 10 9.8
עוצמה יהודית 6 10 9.1
יהדות התורה 7 6 6.8
תקווה חדשה 0 5.1
רע״מ 5 5 4.7
מרצ 0 5 4.5
חדש תע״ל 5 5 4.3
הציונות הדתית 8 5 2.4
בל״ד 0 0 0.3
עבודה 4 0 0

הקליקו על הטורים כדי לארגן את הנתונים לפי סדר