fbpx

חמש הערות על חמישה סקרי בחירות

1.

חמישה סקרים פורסמו אתמול בכלי התקשורת בישראל. אחד בבוקר, ברדיו, ארבעה בערב, בטלוויזיה. מקבץ אחיד באורח כמעט מעורר חשד. ולא שחלילה יש חשד. רק שההסכמה מפליאה. בחלק ניכר מהמקרים, כל הסקרים חוזים בדיוק את אותו מספר מנדטים למפלגה. קחו לדוגמה את תקווה חדשה: 4 מנדטים בכל החמישה סקרים. או הציונות הדתית: 9 מנדטים בארבעה סקרים, ו-10 מנדטים בסקר החמישי. פער של מקסימום מנדט אחד. צירפנו טבלה עם כל התוצאות, ועם שורה שמתארת את הפער המקסימלי ביחס לכל מפלגה. איפה החריגות? בסקר אחד מתוך חמישה ימינה מקבלת 7 מנדטים. זה פער של שניים-שלושה מנדטים לעומת הסקרים האחרים. בסקר אחד יש עתיד מקבלת 22. חריגה קטנה לעומת מקבץ של עשרים-עשרים-ואחת.

השורה התחתונה: הגוש של נתניהו, קרי, הליכוד, ש״ס, יהדות התורה והציונות הדתית, מגיע ל-59 או 60 מושבים. פעמיים 60, שלוש פעמים 59. זה כמעט לא פער. זה כמעט קונצנזוס מוחלט בין הסוקרים והסקרים. מעניין, וקצת מפליא. או שכולם צודקים. או שכולם טועים. ויכול להיות, שבבחירות מספר חמש כבר אין הרבה מה לבדוק. כולם כבר יודעים היכן הם על המפה, והשינויים קטנים, מינוריים, אם בכלל.

לפיד או נתניהו? בואו להצביע בעד המועמד שלכם

עזרו לנו לכוון את ״המדחום הפוליטי״ של ישראל

2.

מה לגמרי ברור מהסקרים? שיש יותר מדי מפלגות קרובות לאחוז החסימה. או שיאוחדו, או שייעלמו, או שליל הבחירות יהיה כמו לילה בקזינו. על חודם של שברי אחוזים יתברר מי ניצח, אם מישהו ניצח.

3.

מה עוד ברור מהסקרים? התיקו הישראלי של השנים האחרונות נותר בעינו. ניצחון של צד אחד לא יהיה בזכות מעבר של מצביעים מהצד השני אלא בזכות תקלה בצד השני. הסוקר של כאן, דודי חסיד, כינה את זה הבוקר, בצדק, ״ניצחון טכני״. זה יהיה משהו כמו שיעור הצבעה נמוך מאוד של ערבים. או התעקשות של מרצ להתמודד ואז כשלון ביום הבחירות (מרצ לא עברה בשניים מחמשת הסקרים של אתמול, וכמה מהסוקרים סבורים שמצבה חמור מכפי שנראה אתמול בתוצאות). ההכרעה תהיה בנקודות, וכנראה שתביא לכך שגם הממשלה הבאה, אם תקום, תעמוד על כרעיים רופפות. שימו לב שהסוקרים לא הדהדו אתמול את שיעור המתלבטים. זה נתון חשוב. ומה שיותר חשוב, בין מי למי הם מתלבטים. אין חשיבות גדולה להתלבטות בין העבודה לבין יש עתיד. יש חשיבות להתלבטות בין הציונות הדתית לבין כחול לבן.

4.

נתניהו מקבל ניקוד יותר גבוה בהתאמה לראשות הממשלה מכל אחד מיריביו, בכל הערוצים. ומצד שני, באף אחד מהסקרים הוא לא מקבל יותר מ-50% התאמה. כלומר, אין רוב ישראלי שרואה בנתניהו את המתאים ביותר לראשות הממשלה. יש יותר ישראלים שחושבים שהוא מתאים מאשר ישראלים שחושבים שלפיד, או גנץ, או בנט, או מישהו אחר מתאימים. אבל אם תחברו את כל מי שלא סבור שנתניהו מתאים, תקבלו קצת יותר מחצי. כלומר, המלחמה של לפיד (ואולי של מישהו אחר) תהיה לשכנע את כל הלא משוכנעים, אבל לא-רוצים-את-נתניהו, שהוא מספיק טוב. מספיק בכדי שאף מתנגד-נתניהו לא יחליט לפתע להצביע לנתניהו.

5.

ליש עתיד יש קושי: אין לה כל כך ממי לקחת מנדטים, בלי לסכן את עצמה ואת הגוש כולו. אם יש עתיד תקח קולות של מרצ (ונראה שהיא כבר לוקחת), ייתכן שמרצ לא תעבור את אחוז החסימה. גם העבודה לא רחוקה ממנה כפי שהייתה רוצה להיות. 5 מנדטים בשני סקרים ו-6 מנדטים בשניים אחרים. איחוד עם מרצ יכול להגביה את שתי המפלגות קצת לכיוון מעלה. התחזקות של לפיד יכולה לדחוק את שתיהן לכיוון מטה. ישראל ביתנו עם ה-5 שלה (בכל הסקרים למעט אחד). לא מועמדת לשתיית קולות. נותרה כחול-לבן. ליאיר לפיד ובני גנץ יש היסטוריה של יריבות, והבחירות הקרובות לא יהפכו את שני אלה לחברים קרובים. לפיד רוצה את הקולות של גנץ, בין השאר, משום שגנץ חשוב בעיניו כמי שעלול לשבת עם נתניהו. גנץ רוצה את הקולות של לפיד, בין השאר, משום שעוד לא קיבל את ההודעה, ובטח לא השלים עם הדעה, שרק לפיד מועמד לראשות הממשלה, ולא הוא. הקרבות הפנימיים בימין יהיו בין החרדיות לבין הציונות הדתית. הקרבות הפנימיים במרכז-שמאל יהיו בין יש עתיד לבין כחול לבן. וכמובן, ישנו גם הקרב הכי מעניין: בין המשותפת לבין רע״מ. הוא שווה טור נפרד, מפורט ומבוסס על נתונים.

, , , , ,


18/03/2024מלחמה בטיקטוק. בקרוב גם בישראל? אופיר דיין, N12
בדרך למעלה יש בעיה לקצינים לוחמניים חגי סגל, מקור ראשון
מדד החברה הישראלית למרץ 2024: תמיכה במלחמה עם לבנון רוזנר, פוקס, סלפקוב, JPPI
שירתָּ — קיבלת, לא שירתָּ — לא קיבלת שאול אמסטרדמסקי, כלכליסט
מידת האמון הכללית של אזרחי ישראל ברשויות המדינה נמוכה מאוד שלמה פיוטרקובסקי, מקור ראשון
המבחן של סער יהיה כשגנץ ואיזנקוט יחליטו לפרוש יוסי ורטר, הארץ
סופר: הפעם בלי ישראבלוף בגיוס חרדים אמיר אטינגר, ישראל היום
הפוליטיזציה המשתיקה של המונח "תיאוריית קונספירציה" רן ברץ, מקור ראשון
תת־אלוף דן גולדפוס לא שונה בהרבה מתת־אלוף ברק חירם נחום ברנע, Ynet
האם ביידן מתח קו אדום לישראל? שמואל רוזנר, יואב זהבי, כאן חדשות








מפלגה מושבים בכנסת סקר אחרון
(2024-03-15)
ממוצע המדד
המחנה הממלכתי 12 36 33.3
הליכוד 32 18 20.1
יש עתיד 24 11 12.3
ש״ס 11 10 9.8
ישראל ביתנו 6 9 9.8
עוצמה יהודית 6 9 9.1
יהדות התורה 7 6 7.1
תקווה חדשה 4 5.5
רע״מ 5 4 4.9
מרצ 0 4 4.5
חדש תע״ל 5 5 4.2
הציונות הדתית 8 4 2.3
בל״ד 0 0 0.3
עבודה 4 0 0

הקליקו על הטורים כדי לארגן את הנתונים לפי סדר