fbpx

כמה מנדטים בטוחים יש לכל מפלגה?

נניח שהקואליציה גמורה. נניח שהבחירות קרובות. אולי בסתיו, אולי בחורף. מה יקרה במצב כזה? יש כל מיני דרכים להעריך את מצבן של מפלגות בדרך לבחירות. הדרך המקובלת היא סקרי מנדטים. בכאן חדשות הוצג אתמול סקר כזה (של קנטאר ודודי חסיד). זו הדרך הפשוטה ביותר להבין את תמונת המערכה, בוודאי כאשר תאריך הבחירות מתקרב. אבל הבחירות עודן רחוקות, גם אם הן קרובות הרבה יותר מכפי שחלקנו היינו רוצים (לפי הסקר, 35%). עוד קצת מוקדם לומר מי יתמודד בבחירות הבאות, אבל זה בטח לא יהיה מי שמכהן בכנסת עכשיו. עוד קצת מוקדם לומר מה יהיה הרכב המפלגות, אבל זה בטח לא יהיה אותו הרכב מפלגות. כך שהמנדטים המחולקים כעת מעידים על מצב רוח, יותר מאשר על החלטה נחושה. מי שמתעניין בהחלטה נחושה, יכול לחפש אותה קצת אחרת.

מעלים לכם את שכר הדירה? בואו והשיבו לסקר השוכרים והמשכירים

מסכימים או לא? ״עם פחות חרדים, מצבה של ישראל יהיה יותר טוב״

המכון לדמוקרטיה פרסם השבוע סקר שבו שאל, בין השאר, ״אם היו מתקיימות היום בחירות לכנסת, האם היית מצביע עבור אותה מפלגה שעבורה הצבעת בבחירות האחרונות?״ מכלל הציבור, כשליש אמרו שבטוח כן. כלומר, ארבעים מנדטים. עוד 26% אמרו שחושבים שכן. זה עוד שלושים מנדטים. קצת יותר מעשרה אחוזים אמרו שלא יודעים. זה קצת יותר מעשרה מנדטים. עשרים אחוז אמרו שכנראה שלא. זה בערך 25 מנדטים. בסך הכל, מעל 35 מנדטים עודם חופשיים, מחכים לתשובה נחרצת יותר או פחות.

הנה עוד דרך לבחון את המספרים האלה. זו דרך קצת גסה, משוערת ורחוקה מלהיות מדויקת. אבל היא מעניינת כרכיב נוסף, שנותן מושג על מצבן של מפלגות. מספרי המכון לדמוקרטיה מלמדים מה שיעור הבטוחים והלא בטוחים לכל מפלגה. לדוגמה, רוב גדול של מצביעי יהדות התורה, 87%, אומרים שיצביעו שוב לאותה מפלגה. לא במיוחד מפתיע. יהדות התורה היא מפלגה שכוחה ביציבותה. מה זה אומר בפועל? ליהדות התורה יש בכנסת הנוכחית 7 מנדטים. כמעט תשעה מכל עשרה מצביעים שלה יצביעו לה שוב. כלומר, כמעט כל המנדטים שלה, 6 מתוך 7, הם מנדטים די בטוחים. לא לגמרי בטוחים, כי לכו תדעו מה יהיה. אבל די בטוחים. ויש עוד מפלגות שרוב גדול של המנדטים שלהן בטוחים. כמו הציונות הדתית. יש לה 6 מנדטים, ש-5 מהם בטוחים. וזה כמובן לא אומר שלא תקבל יותר. בסקרים היא מקבלת יותר (על פי ממוצע אתר המדד, הציונות הדתית עומדת כעת על 8.8 מנדטים, כמעט 9). זה אומר שספק אם תיפול מתחת לרצפת ה-5 מנדטים. גם אם הקמפיין לא יהיה משכנע, גם אם המציאות תפריע בדרך, נדמה שיש לציונות הדתית בנק יציב של לפחות 5 מנדטים.

בגרף המצורף מוצג החישוב לכל המפלגות. כאמור, חישוב מאוד גס, כדי לתת תחושה, לא כדי להצביע על מספר מנדטים צפוי. מה מספר המנדטים של המפלגה היום, מה שיעור מצביעי המפלגה שמניחים שיצביעו לה שוב, מה זה אומר על מספר המנדטים הבטוח של המפלגה בבחירות הקרובות. מעניין לזהות בה את המפלגות שאינן מובטחות מפני התהום של אחוז החסימה. יש הרבה כאלה, רובן מפלגות שהייתם מצפים לראות בקטגוריה הזאת: ימינה, תקווה חדשה, רע״ם. גם מרצ בסכנה. לפי הנתונים כיום יש לה רק שלושה מנדטים שנראים בטוחים. לעבודה יש יותר, אבל גם בוחריה עוד מתלבטים בינה לבין מפלגות אחרות.

אבל באחוזים, ברור שהשתיים שמתנדנדות הכי חזק הן תקווה חדשה, שפחות מחמישית מבוחריה יודעים שיצביעו לה שוב. אולי משום שלא ברור להם אם תתקיים. אולי משום שאינם מרוצים מפעילותה. מבוחרי ימינה, רק שליש משוכנעים שיצביעו לה שוב. בחמשת הסקרים האחרונים ימינה קיבלה בין 5 ל-8 מנדטים (אתמול בכאן חדשות 6). אבל כמה מהם בטוחים? לפי התחשיב הגס המתבסס על אחוזי המצביעים – רק 3 מנדטים. מתחת לאחוז החסימה.

אפשר להביט בנתונים גם מלמעלה. אפשר לשאול: כמה מפלגות בטוח יהיו בכנסת הבאה, עם או בלי איחודים, חיזוקים, קמפיינים זועקים, כוכבים חדשים? הליכוד, יש עתיד, יהדות התורה, ש״ס. אלה המפלגות שנמצאות 2 מנדטים ויותר בטוחים מעל אחוז החסימה. הציונות הדתית וכחול לבן עם אחד בטוח מעל אחוז החסימה. זהו. השאר על הגבול, או מתחתיו. ארבע בטוחות, שתיים די בטוחות, שבע שצריכות להיאבק. על מה להיאבק? על ארבעים מנדטים שמסתובבים בלי כתובת. עשו את החישוב. מאה עשרים מנדטים, פחות שמונים מנדטים ״בטוחים״ של המפלגות הקיימות כיום, נשארו ארבעים. לפי הסקרים, הליכוד תקבל כעשרה מהם. נשארו שלושים. המרוץ פתוח.

, , , , , , , ,


18/03/2024מלחמה בטיקטוק. בקרוב גם בישראל? אופיר דיין, N12
בדרך למעלה יש בעיה לקצינים לוחמניים חגי סגל, מקור ראשון
מדד החברה הישראלית למרץ 2024: תמיכה במלחמה עם לבנון רוזנר, פוקס, סלפקוב, JPPI
שירתָּ — קיבלת, לא שירתָּ — לא קיבלת שאול אמסטרדמסקי, כלכליסט
מידת האמון הכללית של אזרחי ישראל ברשויות המדינה נמוכה מאוד שלמה פיוטרקובסקי, מקור ראשון
המבחן של סער יהיה כשגנץ ואיזנקוט יחליטו לפרוש יוסי ורטר, הארץ
סופר: הפעם בלי ישראבלוף בגיוס חרדים אמיר אטינגר, ישראל היום
הפוליטיזציה המשתיקה של המונח "תיאוריית קונספירציה" רן ברץ, מקור ראשון
תת־אלוף דן גולדפוס לא שונה בהרבה מתת־אלוף ברק חירם נחום ברנע, Ynet
האם ביידן מתח קו אדום לישראל? שמואל רוזנר, יואב זהבי, כאן חדשות








מפלגה מושבים בכנסת סקר אחרון
(2024-03-15)
ממוצע המדד
המחנה הממלכתי 12 36 33.3
הליכוד 32 18 20.1
יש עתיד 24 11 12.3
ש״ס 11 10 9.8
ישראל ביתנו 6 9 9.8
עוצמה יהודית 6 9 9.1
יהדות התורה 7 6 7.1
תקווה חדשה 4 5.5
רע״מ 5 4 4.9
מרצ 0 4 4.5
חדש תע״ל 5 5 4.2
הציונות הדתית 8 4 2.3
בל״ד 0 0 0.3
עבודה 4 0 0

הקליקו על הטורים כדי לארגן את הנתונים לפי סדר